Jack Kirbys 2001: A match made in hell?

Postat den

2001 A Space Odyssey - cover

Jag skyller på senaste veckornas värmebölja när jag nu ser att det är rekordlänge sedan senaste inlägget här. En del har jag läst, men mest flämtat i solen och badat. Dvs har haft det alldeles utmärkt.

Och en liten men ändock del i den utmärkta sommaren har faktiskt Jack Kirby stått för, en serieskapare som jag aldrig varit speciellt svag för. Visst förstår jag hur inflytelserik han varit, främst i USA men också internationellt, och jag kan se kvalitéer i hans teckningar, men jag har aldrig riktigt tyckt om någon av hans serier. Förrän nu, när jag har läst hans 10 nummer långa massaker/omtolkning/jagvetintevad av Arthur C Clarke & Stanley Kubricks 2001 – Ett rymdäventyr 🙂

Först lite bakgrundsinfo: I mitten av 70-talet (dvs flera år efter filmen) gjorde Kirby en serieversion av filmen. Den har jag inte läst; jag brukar ogilla både överflyttningar mellan medier och Kirby så den kombinationen undviker jag gärna. Men efter det skrev och tecknade han alltså 10 nummer av tidningen 2001: A Space Odyssey där han presenterar sin alldeles egna fortsättningen på historien.

2001 A Space Odyssey - Vira

Och eftersom det är Kirby innebär det att episoderna heter saker som Vira, the She-Demon! eller Norton of New York 2040 A.D.. Låt mig säga såhär: Det här är ungefär så långt från Clarke & Kubricks filosofiska och lågmälda historia man kan komma. I de första numren är det ungefär samma historia som berättas i olika versioner:

En människa från långt bakåt i tiden (som Vira eller Marak the Merciless) träffar på den svarta monoliten, får mystiska insikter/idéer, och sen hoppar vi in i framtiden där de återföds igen som astronauter, superhjälteskådespelare eller annat, och träffar på monoliten igen när det som bäst behövs (typ när utomjordiska bläckfiskmonster försöker äta upp dem ) varpå de förflyttas till ett personligt utopia för ett dygn innan de återföds igen som små rymdbebisar med närmast gudomliga krafter.

Det är ju en, ska vi säga ganska personlig, tolkning av filmen/boken som bjuds, onekligen. Bisarrt, minst sagt, men faktiskt väldigt roligt att läsa för Kirbys teckningar är fantastiskt trevliga här. Barbariska soldater som slåss blandat med extremt utflippad framtida teknologi & visioner framkallade av monoliten (tänk sekvensen i filmen med färgerna, i Kirby-version) gör det här till något riktigt roligt. Manuset är inte spännande men däremot befriande opåverkat av saker som logik och rimlighet. Så på sitt alldeles egna sätt är det här en psykedelisk tripp, precis som filmen, men åstadkommen på ett mycket Kirby-artat sätt (inklusive rikliga mängder med Kirbys krackle).

2001 A Space Odyssey - hmm

Så ja, roligt att läsa var det!

Sen är de tre sista numren lite tristare. Här presenterar Kirby Mister Machine/Machine Man, en superhjälte som senare inlemmades i det vanliga Marvel-universat. Det är en mycket klichéartad historia om en robot som med sin avancerade AI funderar på om hen har en själ och hur  hen blir bemött, dvs samma gamla historia som Frankenstein, Adam Link från I, Robot, och så vidare, och anknytningen till 2001 är så gott som obefintlig (monoliten syns bara till mycket kort då den antyds vara orsaken till att just den här roboten blir medveten). Men det gör inte så mycket egentligen för jag misstänker starkt att den här tidningen inte skulle överlevt mycket längre oavsett Mister Machine; som så ofta tröttnade Kirby rätt snabbt på tvångströjan det innebar att behöva förhålla sig till en äldre förlaga och stack iväg på sitt eget race.

Utan tvekan är 2001: A Space Odyssey det mest överraskande jag läst i sommar. Jag kan inte med gott samvete säga att den är bra i objektiv mening, men den är jäkligt underhållande 😀

2001 A Space Odyssey - Travel

Kommentera

