Bat Lash

Postat den

Bat Lash 6 - cover

Lite Vilda Västern skriven av Sergio Aragonés, någon? Om så önskas är det givetvis serien Bat Lash som avses; Aragonés skrev den när den först publicerades 1968 (tillsammans med bland andra Sheldon Mayer och Denny O’Neil, men Aragonés har alltid varit huvudförfattaren), och han är också medförfattare till den 6-delars miniserie som kom ut för några år sedan och som jag uppenbarligen nyss har läst (var ett paket med alla nummer för $6 som jag inte kunde motstå).

Personligen hade jag inte läst mycket om Lash förut. Inte för att det finns så mycket serier med honom överhuvudtaget. Tidningen på 60-talet lades ner redan efter sju nummer och sedan har han mest gästspelat i olika tidningar innan han fick chansen igen, med den här mini-serien från 2008. Det jag sett av honom var huvudsakligen när han då och då dök upp i Jonah Hex och retade gallfeber på Hex med sitt manér. Så mini-serien är ingenting jag letat efter men med tanke på Aragonés-kopplingen och att jag gillat honom i JH tycket jag den verkade värd ett (billigt) köp.

Serien är kort och gott en återberättelse av Bat Lashs bakgrund: Hans familj och vad som drev honom in på banan som godmodig hjärtekrossande gentlemanna-skurk/hjälte. Och det är en historia som är arketypen för en protagonist i en Vilda Västern-serie. En fader som är hård, fördomsfri och rättvis, och gift med -> En indianska som älskar sin son och är beredd att offra sitt liv för honom, och även för -> Lillebrorn som är den enda vars kropp inte hittas bland de döda efter att hans familj mördats av -> Den ohederliga sheriffen som är köpt av den rika landägaren som gör vad som krävs för pengars skull och för att stoppa sin -> Dotter från att rymma tillsammans med Lash istället för att gå med på ett gifta sig med sheriffen.

Så knappast några överraskningar i handlingen. Detsamma gäller teckningarna som veteranen John Severin, känd från bland annat EC, står bakom. Han har tecknat många västern-serier under sin långa karriär och det märks: han vet precis hur man tecknar hästar, prärier, rancher, action osv så att det ser både realistiskt och serieaktigt ut.

Bat Lash - Lash

Det är med andra ord en mycket gammeldags serie. Inga moderna klipp eller hopp i handlingen utan bara en klassisk gedigen grundhistoria som berättas helt utan krusiduller, som det varit även i de fåtal andra allvarligare serier jag läst där Aragonés stått för manus. På sitt sätt är det trevligt med att läsa någonting som inte bryr sig om vad som är modernt eller inte, men jag skulle nog gärna sett någonting som stack ut för här känns det ofta som om jag läst serien förut, så välbekant är allt. Fast $6 var det nog värt, ändå!

Kommentera

