Smått & Gott: Walt Before Skeezix

Postat den

Smått? Knappast. Walt Before Skeezix är en mer än 700 sidor inbunden bok som samlar alla Gasoline Alley-serier (av rättighetsskäl använder förlaget Drawn & Quarterly sig inte av seriens vanliga titel) som Frank King gjorde innan babyn Skeezix dyker upp på Walts farstutrappa; serierna när det sker samlas i den likadant formgivna serien av böcker med titeln Walt and Skeezix.

Gott? Nja, egentligen inte det heller. King är en utmärkt serieskapare, men här har han inte hittat rätt med Gasoline Alley ännu. Serien fokuserar uteslutande på bilar: Inköp. Underhåll. Prestanda. Kostnader. Och framförallt, en grupp män som hänger runt en bil och kommenterar den (eller dess ägare). I början är det en samling anonyma personer, och det dröjer innan några individer utkristalliserar sig: Walt, som kommer bli seriens riktiga huvudperson; Avery, en snåljåp; Doc, en otursförföljd bilägare; Bill, en Svensson.

När det sker blir det lite bättre, men bara lite. Skämten är fortfarande extremt likartade (det enda som läggs till de tidigare bilskämten är hur Walt frekvent gratulerar sig själv till att inte vara gift, när de tre andras fruar syns till), och upplägget med en serieruta/dag uppmuntrar inte heller till några mer ambitiösa berättelser.

Osv

Osv

Men sen börjar det dyka upp regelrätta seriestrippar, och en och annan handling som sträcker sig över flera dagar, och vips blir det mycket roligare när King får chansen att visa upp hur bra han är på att skildra alldeles ordinära amerikans liv på 20-talet (onekligen med stort fokus på bilen). Fast riktigt bra blir det förstås inte förrän Skeezix kommer med i handlingen, och den här boken slutar som sagt innan dess.

Så för stora Gasoline Alley-fans är det här ett givet köp, en samling som gör att det blir möjligt att läsa serien ända från starten, medan de som ”bara” är ute efter någonting bra att läsa gör bättre i att hoppa på de (hittills) fem Walt and Skeezix-böckerna. Eller, alternativt, så kan man läsa den minst lika bra söndagsserien som Dark Horse samlar ihop. Jag skrev om den första när den kom ut, och den andra håller jag just på med och den verkar precis lika trevlig den med!

»

  1. Ja, det kändes rätt jobbigt att ta sig igenom Walt before Skeezix, men då den till säkert 70% består av s k enrutingar av den typ du illustrerar med, så går det väldigt fort sidantalet till trots. Men en snygg bok är det! Har fått volym 2 av söndagssidorna idag, så jag ska strax gå igång med den också.

    Läste förresten på TCJ.com att Alley Oop har samma story på söndagssidorna som i dagsstripparna. Orsaken till att det flyter på bra är som alltid att söndagssidan återberättar veckans skeenden och det nya som händer på söndagen körs i resumé på måndagen. Vissa tidningar hade bara serien på söndagarna, andra på veckodagarna. Så när Dark Horse kommer fram till 1939 så kommer vi att få läsa samma historier som i Essentials-volymen en gång till fast i färg…

    Gilla

  2. Aha, det är därför den heter Gasoline Alley. För att dom har bilar.

    Gilla

  3. @Ingemar: Jag var ju inte så nöjd med första samlingen söndagssidor med Alley Oop, men jag ska ge den andra volymen en chans när den dyker upp hos mig (den här eller nästa vecka tror jag). VI får se om den vinner i längden!

    @Sandra: Om du vill lära dig en rasande mängd data om hur man var tvungen att ta hand om sina bilar på 20-talet ska du läsa den här samlingen. Seriens namn blir plötsligt alldeles väldigt rättvisande 🙂

    Gilla

  4. Ping: Smått & Gott: Kick-Ass 3 | Simon säger

  5. Ping: Smått & Gott: Kick-Ass 3 | Serienytt.se

  6. Det vill jag gärna lära mig mycket mer om men hur kommer jag kunna förstå? Är exempelbilden ovan en enruting eller en serie? Jag fattar inte riktigt vad som hänt i den. Någons däck har tagit slut på luft och dom erbjuder sig att handpumpa den. Missar jag något?

    Gilla

  7. Det är en serie; de flesta i boken är bara enstaka rutor, som den här. Så du missar inget, poängen är att däcket är tomt (”Can’t even feel its pulse”) och att Avery, längst t.h., sjangdobelt erbjuder sig att pumpa upp det den första biten, dvs den enkla innan trycket blir större och det går trögare.

    Gilla

  8. Ah, såklart blir det trögare sen men det insåg jag inte innan du påminde mig om det. Så skämtet gick mig över huvudet.

    Gilla

  9. Ping: Gasoline Alley 1931-32: ☹️ | Simon säger

Kommentera

