Smått & Gott: Kick-Ass 3

Postat den

Kick-Ass 3 08 - cover

I förra Smått & Gott nämnde jag att boken ifråga (Walt Before Skeezix) inte precis var liten och inte så himla god heller. Mark Millar (manus) och John Romita Jrs (layouter/skisser) avslutande miniserie Kick-Ass 3, om den alldeles vanliga pojken Dave Lizewski som får för sig att försöka bli en superhjälte på riktigt, är däremot rätt liten med bara åtta nummer, men god är den baske mig inte alls!

Vilket inte lär förvåna någon som läst den här bloggen ett tag; Mark Millar har jag väldigt svårt för, även om den första mini-serien om Kick-Ass hade en hel del poänger. Extremt våldsamt är det som vanligt, även om jag i ärlighetens namn ska säga att det var lite mindre blod som skvätte den här gången. Det kan dock bero på att Hit Girl mestadels sitter i fängelse den här gången och därför inte kan släppa lös som hon brukar.

Det är helt klart hon som har blivit både Millars och läsarnas stora favorit från serien, och jag kan på sitt sätt förstå att en liten flicka som är extremt skicklig på att slåss/döda och som svär ohyggligt blivit populär. Det jag har svårt för är det alldeles för stora sadistiska inslaget som är så vanligt i Millars serier, och som Kick-Ass 3 givetvis också innehåller. Plus att Millar har en olycklig förkärlek för att peppra sina serier med scener som kanske ser coola ut men som inte har någon som helst täckning i handlingen.

Kick-Ass 3 - Hit Girl

Med andra ord inga överraskningar vad gäller manuset, och teckningarna precis som i Kick-Ass 2 och Hit Girl-miniserien ibland tydligt slarviga. Fortfarande är teckningarna ett positivt inslag i serien, men ändå.

Fast det ska jag säga till Millars förtjänst: Han avslutar faktiskt serien här, och lyckas till och med knyta igen säcken relativt elegant. Det ska han ha beröm för för det händer verkligen inte alltid när en serie på samma sätt som Kick-Ass plötsligt blir en enorm succé, då det istället blir uppföljare på uppföljare tills alla har storknat.

Men det säger jag bara en gång, om det dyker upp fler miniserier med Kick-Ass i framtiden så blir Millar av med den lilla guldstjärnan han fick här!

»

  1. OK, Simon, nu har jag inte läst denna rec så noggrannt än eftersom jag läser numren ett i taget och när det gäller Marvel så är jag fortfarande ungefär vid första veckan i maj 2014 än, dvs ca fyra månader efter. Förut var jag två månader efter. På en morgon kan jag läsa en vecka om jag snabbläser dom tristare hjältarna men noggrann-läser mina favoriter, så när jag väl läser så brukar jag närma mig ”ikapp”, men så händer det ibland att det går månader utan att jag alls läser nåt.

    Men jag skulle bara säga att Hit-Girl var från början Millars huvudperson. Han insåg bara rätt snabbt att hon inte skulle fungera som POV-karaktär och skapade därför den rätt asiga Kick-Ass för detta syfte. Kick-Ass är en serie med många problem (fa filmerna) men just detta grepp får jag väl anse vara lyckat.

    Gilla

  2. Det var ett bra val att inte ha henne i huvudrollen, hon känns alltför begränsad/enkel för att hänga upp hela serien på. Hennes enda egenskap är att hon 1. är en mycket liten flicka, och 2. uppträder som en mycket luttrad lönnmördare.

    Gilla

  3. Simon har du läst Matsumoto Jiros ”Alice in hell”? Där har du tokiga unga luttrade lönnmördare i mängd. Mangakan är känd för att göra våldsam avantgarde-manga, och det här verkar vara hans försök att göra en mainstream manga. Lite shounen-känsla, hihi.

    Gilla

  4. Nix, den har jag inte läst; nu noterad!

    Gilla

Kommentera

