Smått & Gott: Invincible – The Ultimate Collection Volume 9

Postat den
Nr 100; inte illa för en indie-tidning!

Nr 100; inte illa för en indie-tidning!

Ett år, en ny Ultimate-samling av Robert ”The Walking Dead” Kirkmans andra långkörare, Invincible, superhjältetidningen där Kirkman gör sitt bästa för att bygga upp ett helt serieuniversum à la Marvel & DC. Historien om Mark rullar på: Han är fortsätt osäker på hur man handlar rätt i det stora (”Gör världen till en bättre plats”) efter att ha tröttnat en smula på att så länge ha jobbat med det lilla (”Stoppa bankrånarna/utomjordingarna/monstren, nu!”), hans förhållande med Atom Eve har sina låg- och höjdpunkter, och alla hans ärkefiender (om man nu kan ha flera sådana) tittar med jämna mellanrum in, lika svåra att bli av med för gott som kackerlackor.

Fortfarande har jag rätt trevligt när jag läser serien, men som jag skrev senast jag läste den (dvs när jag läste volymen med det föga överraskande och enkla lilla namnet Invincible – The Ultimate Collection Volume 8) har serien tyvärr förlorat mycket av sin fräschör. Till exempel har Viltrumit-hotet vevats alldeles för många gånger, precis som en del andra bihandlingar, och slagsmålens extrema blodbad har sedan länge tappat sin initiala chockverkan och känns nu mest spekulativa.

Otroligt men sant: En bihandling avslutad, för gott!

Otroligt men sant: En bihandling avslutad, för gott!

Jag skulle väldigt gärna se att Kirkman satsade mer på humor. The Walking Dead är givetvis 100% gravallvarlig, och Invincible har mycket färre humorinslag än den hade i starten och har ersatt dem med allvarlig såpa istället. Det är synd för ärligt talat är Kirkman mycket bättre på humor än såpa: Han har en fin tajming i sina skämt och är bra på mysiga komedi-inslag. Så jag saknar balansen mellan det lättsamma och det allvarliga som länge fanns i Invincible för nu har det senare tagit över så gott som helt.

Dessutom har Kirkman ett antal tics/klichéer som är lite tröttsamma i längden, som att han är anhängare av manusskolan som lär ut att om du har med en superintelligent superhjälte som i början verkar vara god så måste denne alltid förr eller senare att visa sig vara ond, eller åtminstone falla offer för sin intelligens och därmed komma på kant med det goda. Har vi sett det förut? Ja, vi har sett det förut.

Men jag fortsätter att läsa, och nästa år misstänker jag att Invincible – The Ultimate Collection Volume 10 lär dyka upp i brevlådan som ett…tja, som ett brev på posten. Och jag lär läsa den också, och eventuellt skriva ett litet inlägg där jag säger att serien fortfarande är trevlig men att den har blivit sämre jämfört med hur den började. Dvs jag kommer precis som Kirkman bli lite tjatig!

Kommentera

