Flights Into Fantasy

Postat den

Flights Into Fantasy - cover

Inte precis purfärsk (drygt 30 år har den på nacken), inte precis serier (mestadels illustrationer men en del serier ingår), men likafullt en bok som passar bra här på bloggen: Flights Into Fantasy, en bok med och om Richard Corben. Ursprungligen utgiven 1981 så är det i princip den enda Corben-boken med tidigt material jag inte hade innan jag köpte den när jag var i Chicago häromsistens. Så jag var mycket glad över att äntligen ha den, innan jag ens läst den 🙂

Nu när jag också har läst den så det är dags för några ord om innehållet.

Ärligt talat är det en halvdan bok. Den innehåller ett antal texter om Corben skrivna av Fershid Bharucha; Corbens uppväxt; hur han först började publicera serier (fanzine och senare underground-tidningar); hur han tekniskt gör (gjorde) sina serier; hans stop-motion-filmer; med mera, med mera. Det intressantaste är definitivt den tekniska beskrivningen av färgläggningsprocessen. Det finns mycket jag gillar med Corbens serier, men framförallt är det färgerna i de serier han gjorde på 70- och 80-talet som fascinerar mig. De liknar inte mycket annat och det är inte så konstigt med tanke på hur det gick till, långt innan Photoshop och datorer kunde hjälpa till. Att inga andra serietecknare (mig veterligen) jobbade på samma sätt är inte konstigt med tanke på den tid det tog och den vana vid att jobba med repro som han fått tack vare sitt tidigare jobb.

Men texterna är tråkigt skrivna, utan finess, och jag misstänker starkt att Bharucha inte har tillräckligt med kunskap om tryckteknik för att förklara det på ett intressant och klargörande sätt (liksom jag, jag kan bara förstå delar av det som beskrivs). När det gäller de biografiska texterna kan man läsa samma saker på andra ställen, i intervjuer o dyl med Corben. Det är trevligt att ha informationen samlad på ett ställe här, men i det stora hela är det en bok skriven mer av en fan och en som vill hylla Corben än av en som vill göra ett bra journalistiskt jobb.

Sen har vi bilderna som är en än viktigare del av boken. Jag har som sagt mycket av Corben sen förut, så jag kände igen de flesta av omslagen och oljemålningarna som finns med här (mestadels från de senare utgivna Richard Corben’s Art Book Volume 1-2). Men med det sagt är det ett bra urval här, och precis som med serierna är det Corben gjort på senare tid inte lika intressant så det faktum att de senaste 30 åren inte täcks av boken gör faktiskt inte så mycket. Sen är det förstås så att jag föredrar hans illustrationer när han inte gör regelrätta oljemålningar utan istället tecknar på sitt eget sätt och med sin egen teknik; de illustrationerna har ännu roligare färger att titta på.

Ett av Corbens mer kända omslag

Ett av Corbens mer kända omslag

Och slutligen, serierna. Vad gäller hans mest spektakulärt illustrerade serier som Den och New Tales of the Arabian Nights finns mycket lite med här, endast någon enstaka sida. Däremot finns det gott om hans allra tidigaste svartvita serier, som hans först publicerade serie Monsters Rule från 1968 som finns med i sin helhet (alla åtta sidorna). För mig är det nästan perfekt eftersom det är serier jag inte har förut, men för den som aldrig läst någonting av Corben förut blir serieinslagen lite missvisande: Fullständiga (korta) svartvita serier i en måhända lovande men inte precis polerad stil, blandat med enstaka färgsidor som är helt lösryckta ur sitt sammanhang…

Flights Into Fantasy - Mosnters Rule

Jag skulle väl sammanfattningsvis säga att för mig som en inbiten Corben-fan (det var ändå hans korta serie Cidopey som fick mig att på allvar börja läsa alternativa serier) är det här en bok jag definitivt ville ha, och värd de $74 som den kostade mig. För den som är intresserad av Corben men inte riktigt lika inbiten är den definitivt mer tveksam. Det finns intressanta fakta i texterna och likaså bland illustrationerna/serierna, men den är inte värd att spendera alltför mycket tid o pengar på att leta upp. För serier, leta istället upp de tre samlingarna med hans underground-serier som gavs ut av Catalan på 80-talet för hans tidiga alster, och New Tales of the Arabian Nights eller Den för hans något senare (den sistnämnda finns att köpa på svenska). Tro mig, det är väl spenderad tid!

»

  1. Visst, så här i efterhand ter sig den här boken säkert inte så särskilt djuplodande, om ens något vidare matnyttig. (Fast inkluderandet av Corbens allra tidigaste publicerade (och opublicerade) serier gör den fortfarande intressant och attraktiv.) Men när den kom, då var så gott som Allting i den helt nytt för mig, och hyperintressant.
    Vid ungefär samma tidpunkt som boken kom så publicerade Heavy Metal en tredelad ”djuplodande” intervju med Mr Corben. Den är rätt så, eh, speciell, och utgör ett utmärkt komplement till FiF. Viktigt dock att man också läser Corbens egna kommentarer till intervjun, som publicerades efter att han själv sett den tryckta texten (”for the record, I do not want to kill anybody and I do not want to beat up anyone”).
    Det hela finns förstås tillgängligt helt gratis och lagligt på nätet. Här:
    http://muuta.net/Ints/IntCorbHM51.html

    Gilla

  2. Jag kan tänka mig att den var hyperintressant när den kom 🙂 Det är bara det att jag läst så mycket annat av och med honom innan som gör att innehållet känns så pass tunt.

    Upptäckte när jag letade runt lite att det ändå var några andra Corben-samlingar jag skulle vilja ha, som Warren-utgivan The Odd Worlds of Richard Corben. Snordyr att köpa dock så det får vara…

    Gilla

  3. Ah! Den är trevlig! Mest underground, och tryckt på ganska trist papper. Och förmodligen har du det mesta i den redan. Men ändå…
    Verkar finnas ett par ex på ebay.com för runt 200 kr. Är den lätt värd.

    Gilla

  4. Jupp, har kollat på nätet och jag har egentligen allt i den, men ändå sugen på den. Och tack för tipset på ebay; jag kollade på begagnade bok-sajter och Amazon, och där var priset flera gånger högre.

    Gilla

Kommentera

