How to be Happy

Postat den

How to be Happy - cover

Det här var lite knepigt. Eleanor Davis How to be Happy är en samling med korta serier som jag visste exakt noll om när jag köpte boken. Orsaken till inköpet var att flera vänner nämnt henne som någon man absolut borde hålla koll på vad gäller moderna serieskapare så what the heck, ungefär 🙂 Och nu, efter att ha läst den, förstår jag vad de menar: Det finns en del fantastiskt bra serier i den här boken, och Davis har en bredd i teckningar och manus som är ovanlig att se.

Ta serier som den inledande In Our Eden:

How to be Happy - Eden

Det tar några sidor innan jag förstår vad som pågår, nämligen att vad jag läser om är en modern Tillbaka till naturen-kult, där alla kallar varandra Adam och Eva och målet är att leva så ”naturligt” som möjligt. Den är fascinerande i sin sparsamhet och i sin totala frånvaro av pekpinnar; Davis presenterar ett scenario, visar vad som händer, men talar aldrig om för mig vad jag ska tycka. Men tycker och tänker gör jag, efter att ha läst serien. Att den sen också är väldigt snyggt tecknad i sin mycket stiliserade stil där färgerna bygger upp alla former gör den inte precis sämre.

Eller den mycket suggestiva Stick and String om en spelman som stöter samman med ett naturväsen som sen flyttar hem till honom. Återigen en mängd känslor och intryck, återigen samma lyckade brist på pekpinnar men ändå tänkvärt. Den här gången i sepia-toner och med lediga linjer (så linjeteckningar den här gången, till skillnad från In Our Eden).

How to be Happy - Stick

Vad består då det knepiga i?

Det är inte seriernas kvalitet i sig; även om inte alla serier är lika bra som de nämnda finns det knappt en enda menlös serie i boken, och då inkluderar jag de som mer eller mindre bara är enstaka blyerts-teckningar. Knepigheten kommer sig av att boken inte känns som om den haft en redaktör över huvud taget utan att förlaget (Fantagraphics) helt simpelt bara samlat in en bunt serier av Davis och sen tryckt upp dem.

Det saknas helt information om serierna och om Davis, och det tycker jag behövs i en sån här samling av korta historier där det inte finns en lång berättelse med stark handling som håller mig fängslad. Jag gillar det jag läser, men jag saknar en kontext, ett sammanhang, att sätta in dem i. Jag har nämnt förut att det ofta är ett problem med antologier när det saknas en närvarande redaktör, men det är ovanligare när det gäller en ensam serieskapare som här. Jag tror att min känsla av att det skulle behövts beror just på Davis variationsrikedom: Förutom att alla serier är gjorda av samma person finns det ytterst få andra saker som binder dem samman.

Lite kunde jag avhjälpa det problemet genom att inte läsa hela boken i ett streck, så fort jag insett problemet, men helt gick det inte att undvika (som synes att jag tycker). Trots det är det en väldigt stark rekommendation från min sida: Läs den här boken sisådär 2-3 serier åt gången, inte fler, för att kunna smälta intrycken.

Boken saknar också innehållsförteckning så att lista vilka serier som ingår går inte. Inget problem i vanliga fall, men i det här, med den bristande sammanhållningen, känns det lite värre, framförallt som det ibland faktiskt är lite svårt/överraskande att se/märka när en serie tar slut. Ofta finns det en tydlig markör, typ att en serie är i färg och nästa i svartvitt, eller en sida som markerar skiftet, men det saknas tyvärr på några ställen. Det gör såklart att mitt intryck att boken bara är en samling serier som satts ihop utan större tanke än starkare.

Så, en samling alldeles utmärkta serier som hade förtjänat mer kärlek när det gäller förpackningen. Låt det inte skrämma er från att läsa boken, men nog är det synd.

How to be Happy - Leader

»

  1. Den verkar underbar

    Gilla

  2. Jag tror du skulle gilla den, definitivt!

    Gilla

Kommentera

