Smått & Gott: Melusine – Tales of the Full Moon

Postat den

Melusine 5 - cover

Några korta ord om en serie jag skrev om för nästan 5 år sedan: Barn/ungdomsserien Melusine, skriven av Gilson, tecknad av Clarke. Häromdagen läste jag det femte albumet som översatts till engelska, Tales of the Full Moon, och fick lust att skriva lite om den 🙂

Fast egentligen har jag mycket lite att tillägga som jag inte skrev första gången. Det här är en typisk fransk/belgisk humorserie, med det enda lite ovanliga att serien har en kvinnlig huvudroll. Det betyder att manuset är sådär halvskoj i genomsnitt, men att teckningarna är betydligt bättre än så. Varför har jag i så fall köpt fem album av serien (jag köper inte alla serier som kommer ut, jag lovar!)? Jo, för att Melusine är ovanligt typisk, så att säga.

Det betyder att manuset i snitt må vara halvroligt, men i praktiken är det oftast platt fall som gäller. Däremot lyckas den ibland, med långa mellanrum, få till det riktigt bra, och jag föredrar en serie som då och då fungerar istället för en som alltid sisådär-fungerar.

Och Clarkes teckningar är finfina. Så vitt jag förstår är det här det tionde albumet i den franska utgåvan (det finns 18) och det betyder att serierna är nyare än de som synts till tidigare på engelska. Det märks, personerna ser lite mer realistiska och lite mindre cartoony ut, men utan att kvalitén sjunkit. Det jag framförallt tycker är lyckat är Clarkes mimik, ansiktsuttrycken, speciellt ögonen. Varför jag gillar hans stil så mycket är svårt att säga men det gör jag.

Alltså kommer jag fortsätta köpa Melusine, väl medveten om att det inte är en vidare bra serie. Men hey, den är billig och Cinebook har översatt fem album på sju år, så jag kommer inte bli ruinerad genom att köpa dem 😉

Melusine 5 - lice

Kommentera

