Cowboy Henk: ?!?

Postat den

Cowboy Henk - omslag

Och nu blir det surrealism!

Eller vad jag nu ska kalla den mycket egendomliga serieboken Cowboy Henk, skriven av Kamagurka och tecknad av Herr Seele, och fascinerande nog översatt till svenska av Placebo Press.

Jag har läst serien förut, i ett äldre engelskt album och på svenska i Epix (då under namnet Cowboyen Sven-Bertil), men albumet ifråga innehåll enstaka sidor som inte hörde ihop medan Epix-publiceringen bara omfattade ett tiotal sidor totalt, så det här var första gången jag utsattes för Henk i mer samlad form.

Och utsattes är rätta ordet! Vår nästan alltid glada och optimistiska huvudperson lever sitt liv i en värld där allt kan hända, en värld som för läsaren är ologisk till max men som för Henk är fullständigt självklar:

Cowboy Henk - Cykling

Eller för den delen:

Cowboy Henk - Drunkning

Så går boken på, alla 120 sidorna, med mycket naket, mycket bajs, och framförallt mycket konstigt.

Om det vore allt tror jag nog att jag skulle tröttnat efter ett tag; om allt är oupphörligt märkligt blir det till slut ingenting speciellt med det. Men det som gjorde att jag fastnade mer för serien än tidigare (då jag tyckt den varit smårolig men inte mycket mer än så) är att på något sätt finns det ändå en röd tråd här. Serien vinglar friskt åt alla håll, men då och då dyker det upp några sidor där till exempel Henk är frisör, eller där serierna alla handlar om kroppsdelar som antagit vansinniga former/proportioner.

Effekten blir för min del att jag ser framför mig hur Kamagurka suttit och fabulerat om än det ena, än det andra, men att han ibland fastnar för någonting, ett tema, som han sen nöjd sliter i stycken. Det hela gör att serierna mindre känns som 100 helt fristående sidor och mer som ett enhetligt verk.

Ok, ”enhetligt” är nog egentligen så fel det kan bli om jag ska beskriva Cowboy Henk, men låt oss säga att det finns rytmer i boken som förhindrar att jag tröttnar.

Herr Seles teckningar förtjänar också beröm. Är han skicklig? Nej, egentligen är det stelt och inte speciellt spännande layouter hellre. Men det är effektivt i sin kantighet och i sin obönhörliga strävan efter att så tydligt som det är möjligt gestalta vad helst Kamagurka fått för sig (OT: Passande namn/pseudonymer på serieskaparna till en sån här serie, eller hur?). Så jag skulle säga att Herr Seele är en klart begränsad tecknare som här maximalt utnyttjar sin förmåga, och sånt gillar jag att se.

Jag måste också påpeka att den tryckta boken i sig är väldigt lyckad med utmärkt kvalité på både papper och tryck. Jag har läst många böcker på sistone där det är både si och så med den saken; framförallt är det tyvärr många förlag som slarvar med skärpan, med resultatet att det ser ut som om man använt sig av för lågupplösta digitala förlagor (vilket förstås kan vara precis vad som hänt…). Här finns inga spår av någonting sådant: Färgerna har en vacker och klar lyster, sidorna är tjocka och matta så att ljus inte reflekteras och utan minsta antydan till att den andra sidans tryck syns igenom pappret. Bravo!

Jag tycker fortfarande att det är obegripligt att den här boken kommit ut på svenska. Det är en mycket udda serie som roar (well, den roade mig i alla fall!) och som fungerar bättre än jag trodde att läsa större mängder av. Smal är den, och jag skulle inte säga att den är ett omistligt mästerverk precis, men det är hur kul som helst att små förlag som Placebo Press ger ut såna här böcker. Det gör att jag kan hoppas på ungefär vadsomhelst i framtiden, möjligheten finns! 🙂

»

  1. Teckningarna är ju geniala! Liknar Ernie Bushmiller genom att den bara visar det som behövs för att förklara vad som händer, varken mer eller mindre, och visar det tydligt.

    Om det kommer vara b*js-grejer så är jag inte så pepp på boken men de två sidor du har visat här är ju helt underbara.

    Han slänger cykeln. Simon, han slänger cykeln för att vinna ett cykelrace! Han tyckte den var överflödig!
    Och fisk-serien är ju extremt Bushmiller.
    Ja jag är mkt nöjd.
    Tack Simon

    Gilla

  2. Då så, du borde låna boken av mig! Det är onekligen en del sidor med b*js-skämt, men jag tror det är ok 🙂

    Gilla

  3. Resten av boken var inte lika bra som dom två sidorna

    Gilla

  4. Har ni läst My Most Secret Desire av Julie Doucet? Den är ju hundra ggr bättre, tycker den är helt superbra. Ändå lite samma genre av wtf.

    Gilla

Kommentera

