Nimona

Postat den

Det här är inte någonting som händer ofta men idag så blir det en villkorslös rekommendation att läsa en webbserie: Noelle Stevensons Nimona. Egentligen borde det räcka som inlägg eftersom det bara är att klicka här och börja läsa, men som en tjänst till läsarna här ska jag väl berätta lite mer om serien, om nu någon vill läsa mina ramblings istället för serien 😉

Nimona - tidig

En tidig sida

Ballister Blackheart är en äkta superskurk, med en arm av järn som ett minne av den dag då hans bästa vän Ambrosius Goldenloin förrådde honom och krossade hans arm, och dessutom på grund av detta blev den nya stora hjälten på Institutet för polisiära ärenden och hjältedåd (”The Institution of Law Enforcement and Heroics”). Han tycker sig därmed ha goda skäl till sina skurkdåd, och lever ett avslappnat liv i ett symbiotiskt förhållande till dem som jagar honom.

Tills en dag en oerhört enerverande, entusiastisk och energisk flicka med rödhårig punkfrisyr dyker upp och deklarerar att hon från och med nu är hans sidekick. Blackheart är måttligt intresserad av Nimona (som hon heter), men tack vare hennes envetenhet börjar hans aktioner mot samhället bli mer allvarliga och inte längre lika amoraliskt lekfulla. På gott och ont; den tidigare tillvaron var behagligare och Nimona visar sig inte ha det allra bästa omdömet…

OK, eftersom det här är en webbserie som det är hur enkelt som helst att läsa (kom igen nu, klicka!) tänker jag inte avslöja mer om handlingen. För till skillnad från många andra serier på webben har Nimona en överraskande tät handling; i början när jag läste den tyckte jag att det var en väldigt trevlig serie men jag räknade inte med att handlingen skulle imponera så mycket som den gjorde. Jag har läst alltför många andra webbserier, typ Girl Genius, som har en hel del bra detaljer men som ändå fallit offer för farorna med att publicera på webben för att ha några förväntningar på att historien ska hålla måttet serien igenom.

Men som sagt, Nimona saknar helt alla sådan problem, och känns snarast som en drygt 200-sidig serie som helt enkelt har publicerats med en sida åt gången, istället för drygt 200 sidor serier som allteftersom ”råkat” bli en avslutad serie.

Nimona - mitten

En sida från ungefär mitten av serien

Det finns en anledning till att jag inte vill säga mer om handlingen: Den är egensinnig och leder inte alltid dit man (dvs jag) tror att den ska ta vägen. Nimona, Blackheart, till och med sir Goldenloin visar sig ha fler dimensioner än de verkar ha i början, även om det är Nimona som har den klart svåraste personligheten att karakterisera. Blackheart kanske är med på fler sidor och han befinner sig i berättelsens centrum, men Nimona förtjänar ändå sin titelroll: Det är henne som vi som läser tillsammans med Blackheart steg för steg lär känna.

En ypperlig serie, helt enkelt, och helt klart den bästa webbserie jag läst av typen avslutade längre historier, men för den som föredrar papper kommer en bok som samlar hela serien ut nästa år. Själv gillade jag att läsa den på min padda, med Stevensons teckningar som väl anpassade att läsas digitalt, med en sober färgläggning och en tunn men tydlig linje. Två år höll Stevenson på med Nimona, och det är stor skillnad på första och sista sidan vad gäller säkerheten i teckningarna, men personligen gillar jag både de tidigare, lite mer amatörmässiga sidorna tecknade med stor charm, och de senare, med lika stor charm men med en betydligt mer driven linje.

Så läs nu, eller om ni verkligen inte gillar att läsa digitalt, beställ boken och se fram mot sommaren 2015 då ni får någonting mycket bra att läsa!

Nimona - sen

En sen sida; det finns några mer spektakulära men de avslöjar lite för mycket så jag håller mig till den här 🙂

»

  1. Bra och spoilerfri rec på en fantastisk serie. Kan bara instämma, läs!

    Gilla

  2. Även jag instämmer till 100%! Nimona var min stora webseriefavorit under året som gick.

    Gilla

  3. Trevligt att se att jag inte är ensam om att gilla Nimona, även om jag var en smula sen till partyt 🙂

    Gilla

  4. Nja du var ju tidigare än mig till partyt iaf Simon! Tack för att du tipsade mig om denna

    Gilla

  5. @Sandra: Om jag nu bara kunde komma ihåg varför jag fick korn på Nimona, hade gissat på att det var från dig 🙂

    Gilla

  6. Ping: Årskrönika 2014: Serierna | Simon säger

  7. Ping: Lumberjanes | Simon säger

  8. Ping: Lumberjanes | Serienytt.se

  9. Ping: Årskrönika 2015: Serierna | Simon säger

Kommentera

