6 år gammal…

Postat den

Den här bloggen alltså; det hade jag nog ärligt talat inte trott skulle hända när jag startade den i slutet av 2008. För att citera Nancy Ogg: Tempus flugit!

Hur som helst så har det varit roligt, varenda litet inlägg av de (hittills) 894 som blivit av. Allt har väl inte varit guld precis, vare sig det jag läst eller det jag skrivit, men precis som jag hoppades när jag började så har skrivandet här fått mig att få igång min skriftliga svenska igen; professionellt är i princip allt jag skriver på engelska, så en av tankarna med den här bloggen var att jag skulle få öva på att skriva svenska istället. Inga förberedelser, inga utkast, och oftast ingen korrläsning när jag skrivit klart (vilket gör att det dyker upp en del fel ibland, tyvärr): Bara sätta mig ner vid datorn när jag känner för att skriva om någonting jag läst.

Och det har fungerat bra tycker jag, det har gått lättare och lättare att kasta ur mig mina tankar (med vissa perioder av minimal skrivkramp, givetvis!). Självklart skulle det gå att få en större läsekrets om jag skrev på engelska även här, men det känns lite tråkigt om engelska måste vara ett sorts förkunskapskrav för att kunna läsa om serier, även om många av serierna jag skriver om är på engelska. Plus, som sagt, jag ville träna upp min svenska också!

Men sen var det ju också det att jag tyckte det saknades recensioner på svenska av serier, skrivna av en serieläsare. De recensioner som dyker upp i dagstidningarna har ju ofta en annan infallsvinkel som kan vara väl så givande, men de är sällan skrivna med utgångspunkt att läsarna har någorlunda bra koll på serier, och jag gillar att inte behöva mer eller mindre förklara vad serier är för någonting varje gång jag skriver ett inlägg 😉

Visst fanns (och finns) det andra recensenter på nätet som skriver intressant om serier, men kanske ingen som riktigt träffar min smak; många har kanske en nisch av serier de fokuserar på, och jag gillar mer eller mindre alla slags serier/böcker, även om jag givetvis har vissa förkärlekar (hello SF!). Ergo, jag skriver om det jag läser och framförallt om det jag tycker om; en rejäl sågning är visserligen rolig att skriva, men jag försöker avhålla mig från det. Förutom om det är stora stjärnor i serievärlden som knappast lär läsa och bli sårade av mitt tyckande (hello Mark Millar!), så där händer det att jag ibland ger efter för ”nu MÅSTE jag bara såga jäms med fotknölarna”-känslan 🙂

Nu ska jag tillbaka till mellandagsslappandet, och kanske kanske hinner jag med någon recension till innan 2015 dyker upp (det blir lite ont om tid med att skriva när man måste äta mat, spela spel, läsa, umgås så mycket…). Så ett stort tack till alla läsare och alla kommentarer som skrivits under de här sex åren, och fler lär det bli!

»

  1. Jag ser gärna fram emot minst sex år till!

    Gilla

  2. Tack!

    Sex nya år coming up soon, dvs så snart jag kommit ur mellandagskoman 🙂

    Gilla

Kommentera

