Årskrönika 2014: Blogg-statistik

Postat den

Ett nytt år till ända -> dags för en uppdatering om årets statistik för den här bloggen. Som vanligt kanske mest intressant för mig själv, men här är iallafall siffror + kommentarer för 2014:

  • Antal inlägg: 136. Lite fler än året innan (yay!), och drygt 2 / vecka känns rätt lagom. Jag vill förstås alltid skriva fler, men jag vill heller inte skriva bara för att jag måste skriva utan väntar hellre till det är någonting jag känner för att utgjuta mig om. Så jag ger mig själv godkänt här 🙂
  • Mest lästa inlägg: Linda och Valentin: Samlade äventyr 1. Ser man på; för första gången sen jag skrev om Lina Neidestams Maran 2011 är det ett nytt inlägg som tar topplaceringen, och det med god marginal dessutom! Egentligen inte så överraskande med tanke på att min genomgång av alla LoV-serier alltid legat bra till på listan, med en delad tredjeplacering i år till exempel. Uppenbarligen är Linda och Valentin fortfarande efter alla dessa år en populär serie i Sverige, så nyutgivningen var välkommen. Maran är förstås god tvåa. Den delade tredjeplaceringen var däremot en överraskning för mig: Peter Pan från den mörka sidan, Loisels mycket mörka och lyckade version av Barries kända karaktär. Vad resten av listan innehåller gäller så ser jag att Cobolts inte så omfattande utgivning varit populär hos mina läsare, med exempelvis Thorgalkrönikan högt upp, att Battle Pope håller ställningarna som (inte längre, egentligen) oväntat populär, och att den mycket trevliga Igår, idag, och imorgon blir aldrig mer som förr roligt nog också lästs en hel del (åtminstone recensionen, hoppas det samma gäller för boken).
  • Antal kommentarer: 238. Yay, fler än förra året! Och som vanligt är det Sandra som varit flitigast att kommentera; mer sånt, jag tycker det är hur roligt som helst med kommentarer, till och med sådana som påpekar när jag gjort något fel (jag kommer nu garanterat ihåg att Sons of Anarchy är en FX-serie…) 🙂
  • Mesta söktermer: Jo, söktermerna ser ut ungefär som de brukar, och hänger förstås mycket ihop med de populäraste inläggen. I är toppade söktermen ”utopi”, följt av ”linda och valentin” och ”superhjältar”. Så antingen populära inlägg eller generiska om serier. Och givetvis, som alltid skulle jag säga, en hög med varianter på ”maran” & ”lina neidestam”. Att det sen också, som alltid, visar sig att internet är en stor källa till, hur ska jag säga, mer animalisk tillfredställelse visar sig i att termerna ”i last och lust”, ”hans nestius”, ”phoebe zeitgeist”, ”sexiga serier”, och varianter på dem fyller upp stora delar av listan med.
  • Oväntade söktermer: I år, några exempel på längre söktermer som av förklarliga eller oförklarliga skäl hamnat på min sida:
    • ”marvel vad hände med red skulls huvud”: Ja, det skulle jag också gärna veta; svaret finns definitivt inte på min blogg.
    •  ”katter tar upp all plats i sängen”: Ok!
    • ”roliga skÄmt om din flickvÄn”: Well, tyvärr har jag ingen flickvän för närvarande så det blir tji.
    • ”peter pan och henne har sex”: Jag förstår nog vilket inlägg sökaren hamnade på, men jag undrar vem den där ”henne” är…
    •  ”undervattenssvetsare livslängd”: Jo, ja, jag har skrivit om en undervattenssvestare, så långt stämmer det.
    • ”det var så skönt att känna deras ryggar”: Här tror jag nog att sökaren egentligen velat söka på Åsa Grennvalls eminenta Deras ryggar luktade så gott, och Google lyckades hjälpa denna lite förvirrade person rätt. Bravo Google!
  • Mesta refererare: Facebook. Så till slut blev det rent sociala nätet det viktigaste för att hitta hit, även om marginalen till tvåan Serieforum blev minimal. Efter de två är det dock nya refererare för i år, och trenden med att fler och fler böcker köps på nätet har definitivt påverkat med tanke på att nummer tre är Bokus och nummer fyra Adlibris. Och det är intressant med tanke på att de enda länkarna som går från dem till mig är för de album som jag fått recensionsexemplar av (jag ser alltid till att det blir en länk till min recension när jag fått någon bok av ett förlag att skriva om, men för andra böcker länkar jag inte via Bokus/Adlibris). Det gör att jag undrar hur den här punkten skulle sett ut om jag länkat för alla serier jag skriver om… Hur som helst, även via Bokus/Adlibris är det tydligt vilken serie som varit mest populär: Cobolts första samling med Linda och Valentin är klar etta när jag ser hur potentiella bok-köpare hittat min blogg. Faktiskt ser Cobolts utgivning i allmänhet intressant ut för framförallt Bokus kunder, med tanke på att de fyra första platserna från Bokus är för Cobolts exakt fyra utgivna album! Adlibris-kunderna är inte riktigt lika Cobolt-fanatiska, med Asterix hos pikterna, och Aparts The Walking Dead som bryter sig in i Cobolt-dominansen. Av övriga recensionsexemplar märks att årgångs-samlingen av MAD också är intressant, men att den hos mina läsare populära Igår, idag, imorgon… bara har några enstaka träffar via bokförsäljarna :-/
  • Antal läsningar: 28346. Så något fler än förra året, men mycket marginellt. Yay! säger jag, med tanke på att jag vet att många läsare inte syns i statistiken (till exempel RSS-läsare, vissa FB-läsare, de som läser mina inlägg via Serienytt, mm). Så jag är mycket nöjd med den siffran; tack alla som läser!

Jahapp, det var årets statistik; själv tycker jag det intressantaste varit att se hur Bokus/Adlibris blivit så vanliga som refererare, något jag redan noterat under året då de två handelsplatserna helt klart synts till mycket mer i min statistiks.

Härnäst: Antingen min genomgång av serierna jag tyckte bäst om 2014, eller en recension av ett album från alltid lika svåråtkomliga Epix-utgivningen 🙂

»

  1. Ang Röda Skallen så är det nog så att han har en mask kära du! Han är en klon av nazisten Johann Schmidt skapad av Arnim Zola på 40-talet utifall att orginalet skulle bli dödat av Winter Soldier men han har också Charles Xaviers hjärna inpetad i sitt huvud bredvid sin egen för att få Onslaughts krafter och därför är han så dum men angående det dödskalle-liknande huvudet så är det en vanlig halloweenmask han har ovanpå ett normalt nazistansikte! Obs detta gäller Earth-616 (den värld där de roliga och charmiga serietidningarna utspelar sig).

    När det kommer till Earth-199999 (den värld där de stökiga och sega långfilmerna utspelar sig) så var det snarare så att att han tog en spruta som gjorde honom super stark men också super elak och också krympte hans hud på huvudet och gjorde den röd så han har hud men den är tight och röd och därför liknar han en skalle på denna värld utan att behöva någon mask!

    Tur att vi inte är ihop Simon för jag vill inte ha några skämt om mig

    Gilla

  2. Tack för Röda Skallen-infot! Jag är verkligen inte bra på Marvels persongalleri när det gäller de inte allra mest kända figurerna, och inte ens för dem vet jag så mycket. Men om det gäller DC från 80-talet och äldre, då så!

    Gilla

  3. Ja pre-Crisis 4-ever när det gäller DC! För Marvel så tycker jag om det senaste, tycker det finns värde i att dom hela tiden gör så radikala grejer (som att döda professor X och pilla in hans hjärna i Röda Skallens skalle) utan att reboota sin setting stup i kvarten som DC gör.

    Gilla

  4. Otroligt festligt! 🙂

    Gilla

Kommentera

