Årskrönika 2014: Serierna

Postat den

Dags för genomgången av serier jag skrivit om 2014, och jag tänkte kopiera formatet från förra året, dvs att jag helt simpelt tar och skriver någon rad om de serier som jag känner starkast för efter att ha tittat igenom förra årets poster. Kronologiskt:

  • Atar Gull: Den satte sig in minnet, den här berättelsen om slaven Atar Gull. Manuset är starkt men det är framförallt Brünos teckningar som jag minns allra mest med deras kraftfullhet. Bästa avslutade euro-scanlationen jag läste 2014, tveklöst (”avslutade” eftersom Kairos kom med en andra del).
  • Real Good Stuff: Egentligen inte så fantastiskt bra, men det var väldigt roligt att återuppväcka minnet av hur bisarra Dennis Eichhorns självbiografiska serier kan vara 🙂
  • Ashita no Joe: Största läsupplevelsen för mig i år? Jo, den var nog det, den här drygt 40 år gamla boxningsserien från Japan. Den tar ett tag att få upp farten, den har onekligen några dalar, men jösses vilken rå urkraft som finns i den, med Joes kamp både innanför och utanför ringen, mot andra boxare och överklassen. Och sen slutet förstås, det mest klassiska inom japanska serier, med all rätta. Läs!
  • Bidouille & Violet/Birger og Viola: En till äldre serie, från Frankrike, som imponerade på mig lika mycket som när jag första gången läste den. Ungdomlig kärleksskildring av högsta klass. Plus att den fick mig att läsa en bok (nåja, serie) på franska för första gången på evigheter 🙂
  • Adventures of Superman: Den enda superhjälteserien på listan, och sorgligt nog en nedlagd titel också. Underbart är kort när det gällde den här titeln där diverse olika serieskapare fick göra lite vad de ville med gamle Stålis, utan att bekymra sig om kontinuitet, crossovers, osv.
  • Skyttegravskriget: Skulle definitivt tävlat om största läsupplevelsen om jag inte redan hade läst den på engelska. Men nu finns alltså Tardis mästerverk på svenska också, hurra för det!
  • Cul de Sac: Hurra igen, för att jag äntligen läste Thompsons hyllade dagsstrippserie som var värd allt beröm. Att den inte blev så långvarig kanske på sitt var bra, nu hann den aldrig bli trött eller upprepa sig själv.
  • Weapons of Mass Diplomacy: Förkrossande elak och rolig skildring av den franska utrikesministern Villepin som förgäves kämpar mot invasionen av Irak i FNs salar. Christophe Blains teckningar står för energin, Antonin Baudrys manus för bitskheten.
  • Deras ryggar luktade så gott: Den enda svenska originalserien på listan (även om Stina Hjelms Mitt dåliga samvete och Daniel Ahlgrens SH3-serier var nära på att komma med) är Åsa Grennvalls nya serie, där skildringen av en minst sagt dysfunktionell familj hör till hennes allra bästa. Ingen gör den här typen av serier lika bra som Grennvall, så är det bara.
  • Rumic Theater: Mer japansk scanlation, och mer familjeskildringar i toppklass. Jag har bara två önskningar vad gäller den här serien: Att någon gör en officiell utgivning av dem, och att Rumiko Takahashi gjorde mer än än episod per år. Visst, Rin-ne är småkul, men Rumic Theater är genialisk!
  • Nimona: Första gången en renodlad webbserie kommer med på min lista över årets bästa (eller snarare, för mig mest intressanta och minnesvärda) serier. Och den förtjänar sin plats, den här både roliga och gripande berättelsen om den underliga flickan Nimona.
  • H2: Och som avslutning, ytterligare en japansk scanlation, ytterligare en sportserie, och dessutom en serie jag redan hade läst förut. Men det här är Adachi i toppform; bättre än så här blir han inte. Och det kan man heller inte kräva för det här är en ypperlig serie som visar att hur många klichéer man än inkluderar så kan resultatet ändå bli hur bra som helst i den här gripande nagelbitaren.

Jahapp, det var det; rätt mycket bra serier tycker jag allt, och en trevlig blandning av gammalt och nytt, med stor geografisk spridning (med serievärldens mått vill säga, där det finns stora vita fläckar…).

Förutom de enstaka serierna så fanns det också några förträffliga återtryck som fortfarande pågår, med (givetvis) Mary Perkins i spetsen, följd av Gasoline Alleys söndagssidor och Don Rosas väldigt roliga ankor som de bästa exemplen. Och till och med här i lilla Sverige dök det upp en nytt ambitiöst förlag vad gäller återtryck, nämligen Cobolt, som med Linda och Valentin, Thorgal, och även ett nytt Spirou-album satte stor prägel på serieåret här.

Och faktiskt tycker jag serieutgivningen i Sverige känns lovande, med ett litet men naggande gott myller av små och relativt nya förlag, med stor spridning på utgivningen (Syster förlag, Gaspard, Cobolt med flera, för att nämna de som gav ut sina första serier i år, och Apart, Placebo med flera bland de som funnits lite längre). 2015 blir intressant!

Och just det ja, en serie glömde jag: Yotsuba&!s tolfte volym på engelska. Fast behöver jag nämna den egentligen, det är ju så självklart att den är given på en sån här lista! 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s