Ikappläsning: Vinland Saga

Postat den
Vinland Saga 10 - cover

(Dagens bilder är från en scanlation; de fysiska böckerna är svåra att scanna bra eftersom de är så tjocka…)

Dags att titta in hos vikingen Thorfinn och se vad han hittat på sen sist! Spoilrar galore!

Jag måste säga att jag gillar Makoto Yukimuras vikingaserie Vinland Saga: Mycket over-the-top, både när det gäller personer (som jätten Thorkell och den unga Knut den store) och handling (på något sätt självklart när det gäller vikingaserier), men samtidigt överraskande finkänsligt här och där. Jag hade faktiskt saknat den lugnare och mer filosofiska Yukimura som sågs till i hans sf-serie Planetes när jag först läste Vinland Saga för även om det var roligt med all action i den senare kändes det lite mer generiskt, lite mindre personligt.

Den känslan höll i sig när jag nu läste de volymer som kommit ut sen jag sist läste serien, åtminstone fram till efter dryga tusentalet sidor. För då, plötsligt, som en blixt från en klar himmel, händer någonting som helt kullkastar det som hittills hänt. Mycket passande i ett kapitel som heter End of prologue (jag uppskattar verkligen en serie som har mage att efter så många sidor säga att nu, nu är introt klart 🙂 ) dör nämligen Askeladd, den som jag dittills varit helt övertygad om skulle vara huvud-antagonisten i serien. Och till Thorfinns förskräckelse är det inte ens han själv som dödar Askeladd så hans efterlängtade hämnd för faderns död, hans skäl att leva, kommer aldrig kunna genomföras.

Vinland Saga - Askeladd

Låt mig säga så här: WTF?!? var ungefär det enda jag tänkte efter kapitlet, och jag var tvungen att kolla efter lite noggrannare för att se om Yukimura lämnat något kryphål så att Askeladd kunde komma tillbaka. Men nix, konflikten som hållit handlingen vid liv var helt enkelt borta.

Och sedan, ännu modigare, hoppar serien något/några år framåt i tiden: Thorfinn är nu en uppgiven slav som inte ser någon anledning att fortsätta leva, och hans soldatkunskaper ligger i träda. Inte ens när han mobbas och misshandlas försvarar han sig; han bryr sig helt enkelt inte tillräckligt mycket. Men till slut, tack vare en annan slav som blir hans vän, vaknar han så smått till liv men med enstor förändring: Han svär att aldrig mer använda våld, precis som hans far före honom svurit.

Vinland Saga - Thorfinn

I och med det har Vinland Saga förvandlats från en serie med ett antal huvudpersoner som är nästan övermänskligt skickliga i att strida och hela tiden demonstrerar det i krig och dueller till att bli en pacifistisk serie där anti-våld framställs som den enda rimliga tillvaron. Kanske kommer också seriens titel, Vinland Saga, få en större betydelse nu när jag anar en möjlighet att Amerika kan bli utopin där det kanske är möjligt att leva i fred, utan ständiga hot om våld och krig.

Som en som gillar överraskningar kan jag bara säga: Bravo! Det ska bli väldigt intressant att se var serien tar vägen nu; jag antar att Amerika kommer att få större betydelse men misstänker också att vi inte sett det sista av Knut den stora ännu…

Kommentera

