Jo, ja…

Postat den

…jag vet, det har varit glesare än vanligt mellan uppdateringarna här senaste månaden. Orsak: Dels att det alltid är lite ont om nya böcker efter förlagens utgivningsrusch inför julen, men mest för att jag helt enkelt inte hunnit läsa så mycket nytt och spännande. Orsak till det: Ovanligt mycket att göra på jobbet efter att företaget jag jobbar på köpts upp (http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/orc-tar-over-tbricks_4225325.svd). En hel del att göra, med andra ord, inklusive en hastigt påkommen Chicago-resa, så jag när jag haft tid att läsa har det blivit några gamla favoriter som jag vet är bra och inte alltför tung läsning. Närmare bestämt Ennis/Dillon i form av Preacher; nu nästan klar med omläsningen. Den är alltid lika underhållande även om den blir smått deprimerande i mitten, med Cassidy i fokus . Hur som, en av Ennis allra bästa serier (även om den samtida Hitman IMHO är snäppet vassare, trots att den är mycket mer ojämn). Preacher - Until Och i samma genre, ungefär, har jag också läst om Fujisawas GTO, en precis lika flyhänt skriven och tecknad serie med en liknande blandning av humor, vulgär humor, och ett stort bultande hjärta. Jag tror inte jag läst GTO mer än en gång förut, men å andra sidan har jag läst Fujisawas andra serier med Onizuka i huvudrollen så jag har fått mitt lystmäte ändå. Plus, helt vanliga böcker (Wolf Hall och lite annat smått och gott), några filmer, och en hög med Star Trek: DS9-avsnitt (som jag till slut ser; inte så dum, nästan klar nu, men TNG är definitivt bättre enligt mig). Men, nu har det dykt upp lite nyare serier som ligger i läshögen och som jag lär skriva om, som till exempel Peter Bagges Sweatshop (gammal serie, ny samling) och Fantagraphics sensate översättning av Tardi. Yay!

Kommentera

