Sweatshop

Postat den

Sweatshop 1 - cover

Min ambivalens inför Peter Bagge (dvs, de senaste decenniernas Bagge) är stark, och inte blev den svagare efter att jag läst hans Sweatshop, en nyutkommen bok hos Fantagraphics som samlar hans 6-delars DC-serie från 2003. Först, lite om vad serien handlar om:

Mel Bowling är en framgångsrik serieskapare; hans 30 år gamla dagstidningsserie Freddy Ferret är fortfarande någorlunda populär och han tjänar bra med pengar. Men som många personer i Bagge-serier är han trots det en ärkekonservativ sur gammal stöt som tillbringar sina dagar med att spela golf och åt att plåga sina medhjälpare, dvs de som egentligen gör serien.

Därav seriens namn, givetvis, där assistenterna utnyttjas å det grövsta. De är också typiska Bagge-karaktärer med sina särpräglade personligheter (en vill egentligen teckna gammeldags superhjältar, en gör naiva och menlösa självbiografiska serier, osv), och andra karaktärer som dyker upp, som Mels ex-fru, känns också som om jag sett dem förut i Bagges serier.

Sweathshop - Mel + Alfred

Så här är första problemet med Sweatshop: Jag har läst allt förut i tidigare serier, och så fort jag läst första numret förstår jag mer eller mindre exakt hur det kommer fortsätta. Och så blev det, överraskningar saknades helt i resten av numren. I sig behöver det inte vara ett problem, det finns många serier jag uppskattar som inte precis är originella eller nyskapande (hallå Mitsuru Adachi!), men då kommer vi till problem två, dvs…

Sweathshop är för att uttrycka mig krasst inte rolig. Bagge jobbar på med sina typiska stildrag, som de maniska personerna och big foot-teckningar (mer om dessa snart), men det lossnar aldrig. Där tidigare serier som de om redan nämnda Studs Kirby eller de i Hate både var roliga och engagerande saknar de här båda delarna. Varje gång som det verkar som om Bagge är på väg mot någonting lite intressantare, typ att humorn ska bli lite modigare i vad den skildrar eller att någon av personerna äntligen börjar kännas mer som en riktigt människa, backar Bagge; sorgligt nog känns det som om han aldrig vågar ta ut svängarna på riktigt, han håller sig alltid med god marginal inom det trygga och det förutsägbara. En av hans störst styrkor i de bästa serierna var att han inte verkade bry sig det minsta om hur serierna skulle uppfattas, han körde sitt eget race, damn the consequences!

Ta just Studs Kirby som är ett utmärkt exempel, med en huvudperson som är genuint otrevlig, rasistisk, misogyn, men som i serie efter serie får hålla igång med sina monologer, oftast oemotsagd. Jämför det med Mel Bowling i Sweatshop som nog delar många av åsikterna men gör det på ett betydligt mer oengagerat, opolitiskt sätt, och som också skildras så mycket ofarligare eftersom det är uppenbart i serien att i princip allt han säger är idiotier. Med andra ord, Studs Kirby kan säkert reta en hel del läsare, medan Mel Bowling knappast lär göra någon upprörd pga sin menlöshet.

Eller varför inte jämföra assistenten Carrie (hon tecknar de naiva självbiografiska serierna) med Lisa Leavenworth från Hate? När vi först stöter på de båda påminner de en hel del om varandra: Unga, lätt världsfrånvända kvinnor som har svårt att passa in i en hård omvärld. Men med Carrie är det allt, hon har inga ytterligare egenskaper, medan Lisa som den som läst Hate vet är en betydligt mer mångfacetterad person, och kanske min favoritkaraktär överhuvudtaget bland Bagges serier. Så Sweatshop-karaktären är återigen stympad och ofarlig.

Sweatshop - Carrie

Så varför ambivalens, om nu allt är så uselt med Sweatshop? Jo, trots att jag ärligt måste säga att Sweatshop är en misslyckad serie så finns det ändå någonting hos Bagge som alltid attraherar mig: De är extremt inbjudande till läsning, åtminstone för mig. Utseendet, sidlayouten osv gör att jag får lust att läsa dem, oavsett innehållet. Och den delen lyckas även Sweatshop med: Jag kunde inte låta bli att köpa boken när jag såg den och jag läste den snabbt när jag fått hem den (även om den som sagt inte var så rolig att faktiskt läsa), t o m innan andra nya serier som jag är så gott som säker på att jag kommer tycka bättre om.

Att det inte ens är Bagge själv som står för huvuddelen av teckningarna spelar ingen roll; de han anlitat som sina alldeles egna assistenter (t ex Johnny Ryan, Stephen DeStefano och Jim Blanchard) lyckas utmärkt med att fånga den här Baggska stilen med känslan av att det här är någonting som borde läsas.

Sen finns det också sekvenser som är betydligt bättre. Precis som när jag läste Bagges Reset märker jag att jag går igång när Bagge bara rakt upp och ner skildrar normala (nåja, ganska normala…) relationer och diskussioner om dem, som när två av Mels assistenter går på en dubbel-dejt. Tyvärr litar inte Bagge på att det räcker som tema och envisas med att dra in alldeles för mycket distraherande buskis-humor i scenen; scenen är rolig som den är, utan de inslagen. Lite konstigt kanske eftersom vulgo-humor var en del av det som gjorde hans tidigare serier så roliga, men då klarade han av att hålla balansen mellan mycket bättre.

Min ambivalens beror alltså på att det här är serier som jag verkligen blir sugen på att läsa men som jag samtidigt vet är rätt usla. Bagge går på tomgång och verkar faktiskt inte bry sig så värst om resultatet; jag tycker hans ord från efterordet i boken om den tidiga nedläggningen av titeln är talande:

I was disappointed mainly because I had a lot of story ideas for this particular cast of characters and felt like I could have kept churning this title out forever.

Precis så känns det att läsa serien, som om Bagge skulle kunnat fortsätta spotta ur sig Sweatshop i all oändlighet, eftersom det helt saknas en känsla av att någonting händer, av att det här är personer som har en (inte oändlig) historia att berätta.

Ett svar »

  1. Åh jag visste inte att Bill Wray tuschat Bagge! Ser bra ut.
    Dom Bagge-serier jag gillar är dom som gick i Reason. Jag och Bagge har pretty much motsatt åsikter om det mesta, men jag gillar att han berättar vad han själv tycker istället för lager på lager av ironi och konstiga abstraktioner.

    Gilla

Kommentera

