Monsieur Jean – From Bachelor to Father

Postat den

Monsieur Jean - cover

Jag har tidigare lovprisat Dupuy & Berberian för deras serie böcker (Ha!, ”serie böcker” och ”serieböcker” fungerar båda två här; särskrivning eller inte spelar ingen roll 🙂 ) om Monsieur Jean, en författare som i början av sviten är en ung man, jag skulle säga typ 28 år, och som sedan följs via nedslag i hans liv. De första tre böckerna består av korta episoder som handlar om allt och ingenting: Portvärdinnan som utövar sin makt genom att vägra lämna ut hans post, hans mardrömmar efter att ha ätit pizza, samtal med vänner (roliga såväl som hopplösa diton), och så vidare. Slice of life av allra bästa format, med andra ord.

De två efterkommande albumen, med varsin längre historia där Jean för första gången skildras i ett mer seriöst förhållande, fortsätter i samma stil; det är ett hopp på något/några år mellan dem, precis som det för de kortare serierna kan gå en längre tid mellan dem. Det som hänt i mellanrummet får vi ibland veta explicit, ibland sluta oss till tack vare ledtrådar i serien.

De första tre franska albumen kom ut på engelska samlade i en bok, Get a Life, från Drawn & Quarterly för nio år sedan, och den går fortfarande att få tag på. De två efterkommande albumen, med varsin längre historia där Jean för första gången skildras i ett mer seriöst förhållande, är lite knepigare att få tag på på engelska eftersom de publicerades i antologin Drawn & Quarterly som kom ut några år tidigare.

Jag vet inte om jag föredrar de kortare episoderna eller de längre, men jag vet att de är ett utmärkt exempel på en suverän modern fransk serie. Jag har väldigt svårt att föreställa mig det här som någonting annat än just en serie; Dupuy & Berberian behärskar mediet till fullo och får det att se väldigt lätt och enkelt ut att göra en serie, men om man läser lite noggrannare märker man att de faktiskt använder sig av alla möjliga tekniker för att berätta: Tillbakablickar, inre monologer, fantasier, drömmar, men det blir aldrig svårläst, det här är serier som jag kan tänka mig att låna ut till vem som helst.

Monsieur Jean - ?

Nu har förlaget Humanoids gett ut alla de fem nämnda albumen i en fet inbunden volym: Monsieur Jean – From Bachelor to Father (så en liten spoiler i titeln där, hur det där seriösa förhållandet går). Lite udda är det att en så pass smal serie som den här nu alltså efter mindre än 10 år ges ut igen, men väldigt trevligt att det går att få tag på dem enklare än förut 🙂

Utgåvan i sig är helt OK, men ärligt talat var D & Qs lite bättre. Översättningen är densamma, men den äldre boken med de tre första albumen har en icke-glansigt papper som jag tycker gör sig bättre med färgläggningen, och textningen är betydligt snyggare. Men den nya är en smula större och därmed närmare original-storleken på sidorna så det är ett plus. Så perfekt är nyutgåvan inte, men som sagt, en stor eloge till Humanoids för att de satsar på serien!

Uppenbarligen finns det någon på förlaget som gillar Monsieur Jean eftersom man också gett ut boken The Singles Theory, en senare bok som utspelar sig mellan bok tre och fyra, och som jag hyllade när det begav sig. Därför ser jag försiktigt positivt på chansen att de också ska översätta de två senaste (sista?) böckerna också, de som alltså ännu aldrig synts till på engelska. Tummarna hålls!

»

  1. Alltså, är det någonting i boken som jag inte har läst förut? Jag har ”Get a life”, D&Q-antologierna samt ”The Singles Theory”. Fick lust att läsa om rubbet efter att ha sett din recension.

    Gilla

  2. Då har du allt; den här innehåller rubbet som D&Q publicerade, dvs inte ”The Singles Theory”. Sorry!

    Gilla

  3. Synd, men jag väl vänta in de oöversatta böckerna. Tålamod har man ju fått lära sig att ha.

    Gilla

Kommentera

