Ren och skär underhållning: High School Girls

Postat den

High School Girls -1 - cover

Senast jag kallade någonting för ren och skär underhållning var när jag skrev om superhjälteserien Invincible; den är kul att läsa (eller kanske var, den har tappat i underhållningsvärde de sista åren) och har heller inga andra pretentioner. Det är en serie jag läser utan att göra mig några större illusioner om men som roar mig, trots att genren ofta inte är i min smak. Idag är det dags för en annan serie av ett helt annat slag men som jag också tycker mycket om och har läst om flera gånger (senast den här veckan alltså), och återigen trots att det åtminstone ytligt sett finns mycket i den som talar emot att jag skulle uppskatta den: Towa Oshimas High School Girls.

Jag kan ärligt säga att jag inte har en aning om varför jag började köpa just den här serien när översättningen dök upp 2002. Det fanns, för att uttrycka sig lindrigt, rätt gott om översatt manga då med kvinnliga skolelevers vardagsliv i fokus. Kanske var det för att jag gillade Azumanga Daioh så mycket, kanske någon rekommendation, men när jag väl läst den första boken var jag såld: Oshimas känsla för komedi och munhuggning mellan sina karaktärer är alldeles förträfflig, från första sidan till den sista.

Vad handlar High School Girls om? Tja, titeln är helt korrekt: Vi får följa en trio tonårsflickor när de börjar på ”high school” (dvs ungefär gymnasiet à la svenska skolan) på en privat flickskola; eftersom de tidigare gått på offentliga skolor är de i början osäkra på sin plats, medan de andra eleverna som är vana vid det och som har rika föräldrar ser ner på nykomlingarna…

High School Girls - Toalett

Det här skulle förstås kunna leda till en fullständigt traditionell historia med intriger mellan grupperna, onda och goda elever, svek och vänskap, och kärlekstrassel. Men gudskelov är Oshima helt ointresserad av sånt; setupen är bara ett sätt att kicka igång serien och kunna presentera karaktärerna, för efter ett eller två kapitel är deras olika bakgrund helt irrelevant och det enda som egentligen händer i de nio volymerna (alla översatta, även om utgivningen flyttade förlag efter några volymer) är att de fyra huvudpersonerna (ursprungstrion + en av de rika eleverna) hänger med varandra, kommer på idiotiska idéer, retar (eller närmast trakasserar) den enda av de fyra som skaffar pojkvän, definitivt trakasserar samma pojkvän med pinsamma frågor om sex, och så vidare.

Det är befriande fritt från drama och framförallt, hundraprocentigt skildrat från huvudpersonernas perspektiv. Det är inte så konstigt egentligen för mycket i serien är baserat på Oshimas egen skoltid, och i de småserier/kåserier som avslutar varje volym skriver hon bland annat att hon hoppas inte någon av hennes vänner från den tiden ska stämma henne för förtal.

Och jag kan nästan förstå varför, med tanke på hur idiotiskt huvudpersonerna ofta uppträder: De bubblar över av energi som bara tonåringar kan, men det är inte alltid de tänker efter innan de handlar. Som när de får för sig att försöka avslöja en blottare som visat upp sig i en park i närheten genom att själva bli lockbeten (med sedvanlig brist på förståelse hur de ska uppträda för att se lockande ut…), varpå de träffar diverse konstiga individer som de mer eller mindre överfaller i tron att dessa är förövarna, innan de träffar på en riktig snygging som de börjar prata med:

High School Girls - Blottare

Så där går de/det på, i alla volymerna; inte så mycket allvar men kul och träffande. Så varför brasklappen i inledningen om att det finns saker som talar mot den?

Mest är det att serien ursprungligen publicerades i seinen-magasin, dvs tidningar avsedda män i de övre tonåren och äldre, och ofta med rikliga inslag sex. Och visst finns det tecken på det i serien, både i teckningarna (pooler, bad, underkläder osv) och i handling (mycket av pratet handlar om sex) och det skulle kunna varit väldigt irriterande. Men för en gångs skull har jag inga problem med det och det beror mest av allt på att det som sagt känns så genuint och självupplevt. När det pratas om sex är det inga blyga violer som diskuterar men det är å andra sidan violer som inte har en susning om vad sex egentligen är, så det blir mer bisarrt och knäppt än sexigt. Och när det är halvnaket i teckningarna känns det också mest helt självklart eftersom det passar in i serien snarare än spekulativt.

Fast det som kanske mest av allt gör att alla de inslagen här känns helt okej är återigen att det är på huvudpersonernas villkor: De gör det som faller dem in, och vad resten av världen tycker bekymrar dem inte alls. Och, en bisak men en jag verkligen gillade, det saknas helt det tyvärr alltför vanliga inslaget med ”komiska” lärare eller andra vuxna män som gång på gång försöker få till något med dem eller se dem nakna. Till och med i i övrigt fantastiska serier som nämnda Azumanga Daioh finns sånt med, men här icke. Som till exempel gymnastikläraren på skolan: Det är ett stående skämt hur alla eleverna tycker att han är hemsk med allt sitt hår, sitt svettande i poolen (som de alltså måste simma bland), sin hurtighet, och sin förkärlek för åtsittande badbyxor. Men det aldrig ens antyds att han har något intresse av dem förutom att han önskar att de ska bli lika förtjust i sportsliga aktiviter som han själv; elevernas förtvivlan över att de tvingas vara nära honom är helt deras eget problem:

High School Girls - Gymnastik

Och tja, det här var väl ungefär det jag villa säga om High School Girls: Den är en väldigt underhållande serie som känns ovanligt genuin, och som absolut inte ska bedömas efter sitt yttre. Sen misstänker jag att det självupplevda i serien är det som gör att den fungerar så bra för när jag har läst några volymer i andra serier av Oshima dyker de här problemen upp och känns då som faktiska problem, det som neutraliserar dem saknas tyvärr och de känns bara som mycket stereotypa seinen-serier.

»

  1. Ping: No Matter How I Look at It, It’s You Guys’ Fault I’m Not Popular! | Simon säger

  2. Ping: No Matter How I Look at It, It’s You Guys’ Fault I’m Not Popular! | Serienytt.se

Kommentera

