Sex Criminals

Postat den

Jaha, dags för mig att för första gången skriva om en serie av författaren Matt Fraction, en författare som fått extremt mycket beröm från alla möjliga håll de senaste åren. Själv har jag bara läst hans Hawkeye (recension kommer när den kompletta utgåvan kommer ut senare i år) och dagens bok: Big Hard Sex Criminals som innehåller de första 10 numren av Fraction och Zdarskys (teckningar) serie Sex Criminals.

Big Hard Sex Criminals - cover

Vad innehåller en serie som heter Sex Criminals? Tja, en berättelse om det udda paret Suzie & Jon som var för sig upptäckt att när de får orgasm så bokstavligen stannar tiden för allt och alla utom för dem själva, och de kan därför göra vad de vill utan att någon kan stoppa dem. Det vill säga, tills de blir sexuellt upphetsade igen eftersom tiden då börjar fungera som vanligt igen. En dag stöter de ihop, hamnar i säng, och märker till sin överraskning att de båda två fungerar likadant (turligt nog kommer de samtidigt vilket gör att de märker att de plötsligt har sällskap i sin egen värld). Vad är naturligare än att de planerar att råna några banker när de befinner sig i sin egen värld (av Suzie kallad The Quiet, av Jon Cumworld, taget efter en porrbutik Jon var fascinerad av som tonåring)?

Sex Criminals - Jon

Jon berättar om första gången han upptäckte sin förmåga

Det här låter kanske som någonting alldeles förskräckligt konstlat, kanske i förhoppning om att locka läsare med halvdana snuskigheter, men då lovar jag att jag inte skulle skrivit om serien 🙂 Några frågor på det?

  1. Innehåller boken sex?
  2. Riktig sex eller bara nedtonad sådan, av omtanke om den känsliga serieläsaren i framförallt USA?
  3. Erotik eller porr?
  4. Förutom sex, är den rolig?
  5. Spännande?
  6. Engagerande?
  7. Vältecknad?
  8. Traditionellt berättad?

Jag är glad att någon frågade!

  1. Jupp, massor av detsamma, både vad gäller Suzie & Jon (tillsammans, ensamma, med andra i tillbakablickar) och de andra personerna som syns till i serien.
  2. Jupp igen; redan från början är serien relativt grafisk även om texten är mer explicit än bilderna (dvs, nakna kroppar ja, dildos osv ja, erigerade riktiga snoppar nej), men i de senare numren är allt med, vilket får mig att misstänka att Fraction/Zdarsky/Image (förlaget) tog det lite lugnare i början, innan läsarna vant sig. Uppfriskande att se i en mainstream-titel från USA, definitivt!
  3. Hmmm, knepig fråga. Den är tveklöst inte spekulativ (dvs, inte spekulativ på det sätt som den mesta porren är) men å andra sidan är den inte fånigt esoterisk när det gäller sex (dvs, sexet är alltid mycket fysiskt). Så den har det bra från båda, och inga av svagheterna. Mesigt svar, jajamensan!
  4. Oh ja, Fraction & Zdarsky vet hur man ska underhålla. Zdarsky proppar rutorna fulla med utmärkt usla ordvitsar (typ när handlingen utspelar sig i en bokaffär och varenda bok är kända verk med förvridna namn som anspelar på sex, typ titlar à la Stranger in a Strange Man och A Tale of Two Titties); faktum är att han är så förtjust i dem att även när posters, reklam mm helt eller delvis skyms av annat i serien så har han ändå ritat dit fullständig text, och allt detta redovisas prydligt i ett appendix i boken. Fraction å sin sida är på lika glatt humör i manuset och utnyttjar till fullo att sex kan vara väldigt komiskt ibland, och även följderna av framförallt Jons obalanserade personlighet.
  5. Jodå; även om serien mestadels är ett komiskt relationsdrama så finns det klassisk spänning här med: Suzie & Jon är inte ensamma, och sexpolisen vill ha ett ord med i spelet också…
  6. Ja, mycket! Hittills har det nog låtit som om Sex Criminals är en ren komedi men det finns en hel del allvar här, exempelvis i skildringen av hur Suzie som ung försöker förstå hur det här med sex egentligen fungerar vilket inte är så lätt när de vuxna helst inte vill prata om det, och framförallt när ingen förstår vad hon menar när hon försöker fråga om hur andra uppfattar det som händer när det känns så där svårförklarligt skönt (som hon tafatt beskriver det), eller i Jon som har en knippe diagnoser som gör honom till en ibland mycket svår person att leva med när han försöker självmedicinera sig.
  7. Mm, jag gillar Zdarskys teckningar, och det rätt mycket. Det är konkreta, påtagliga, och påminner ibland en smula om en modernare och mer slick Eisner i hur det ser ut och i deras kroppsspråk. Lite stelt kan det bli ibland, mimiken är inte alltid den mjukaste, men det är väldigt effektivt och faktiskt mycket personligt; jag tror inte jag skulle ha några problem att känna igen Zdarskys teckningar bland andra. Också ett plus i kanten till färgläggarna Becka K & Christopher Sebela som även de jobbar handfast: I den ”vanliga” världen är det en vilsam platt färgpalett som gäller, i The Quiet/Cumworld är det istället toner, reflektioner och annat.
  8. Nej, och det är kanske här Fractions insats märks som mest. Fraction bryr sig inte alls om hur man ”ska” skriva serier utan låter glatt personerna prata direkt till läsaren, handlingen kan hoppa i tid utan minsta antydning om det för läsaren, tankebubblor finns det gott om (både när personen som tänker dem är med i bildens handling och när hen inte är det), osv. Kort sagt skulle det kunnat blivit ett katastrofalt misslyckande, med tanke på hur lätt det skulle kunnat blivit så att jag ryckts ur handlingen pga det ovanliga tonfallet eller blivit förvirrad pga svårighet att hänga med, men istället blir resultatet att jag har oupphörligt skoj när jag läser 🙂
Sex Criminals - Suzie

Suzie försöker få reda på mer om sex med hjälp av skolans tuffingar

Vad mer kan jag säga än att det kändes sällsynt uppfriskande och stimulerande (ja, alltså, intellektuellt, jag lovar!) att läsa Big Hard Sex Criminals, och att jag verkligen håller tummarna för att serien fortsätter att vara lika bångstyrig och ovanlig i det sätt den tilltalar läsaren i framtiden (handlingen är inte avslutad i och med de här tio numren; tvärtom slutar boken mitt i). Mer sånt här, tack!

 

PS. Om ni köper Big Hard Sex Criminals så rekommenderar jag att ni tar av skyddsomslaget för ytterligare ett förträffligt skämt; det har absolut ingenting att göra med innehållet i boken men jag tyckte det var hur roligt som helst med den lätt morbida humorn ^_^ DS.

»

  1. Tack för påminnelsen att jag borde läsa mer av serien! Jag har läst ungefär motsvarande första albumet i digitala lösnummer, så det är väl dags att läsa ifatt. Mycket imponerad av framförallt första numrets skildring av Suzys sexuella uppvaknande. Det är lite kul att mentalt jämföra med japanska serier, där man är så begränsad av vad man får rita ut. Där ritar man istället blommor som slår ut, vågor som kraschar över en strand, osv.

    Gilla

  2. Jag vet, jag hade också mer eller mindre glömt serien innan den här volymen dök upp i brevlådan; jag hade läst typ två första numren och verkligen gillat den och därför beställt samlingen, men det tog ett tag innan den kom ut så jag blev glatt överraskad 🙂
    Jag tyckte också om att serien vågar vara så konkret, utan omskrivningar eller försök att snitsigt dölja ”olämpliga” kroppsdelar; framförallt i de senare numren saknas helt ben som turligt nog precis råkar dölja vad som finns mellan benen, osv, och istället känns det som om tecknaren helt enkelt tecknat det som är mest naturligt i scenen. Pluspoäng igen!

    Gilla

  3. Ping: Satellite Sam: Nja… | Simon säger

  4. Ping: Satellite Sam: Nja… | Serienytt.se

  5. Ping: Ms. Marvel | Simon säger

  6. Ping: Ms. Marvel | Serienytt.se

  7. Ping: Årskrönika 2015: Serierna | Simon säger

Kommentera

