Exquisite Corpse

Postat den
Exquisite Corpse - cover

Framsida…

Jag litar på förlaget First Second, framförallt när det gäller att leta upp läsvärda europeiska serier som de översätter till engelska. Case in point: Exquisite Corpse, en bok med dubbeltydig titel skriven och tecknad av fransyskan Pénélope Bagieu. Jag visste exakt noll om serien men beställde den ändå, och jajamensan, First Seconds smak fortsätter att matcha min 🙂

Zoe har ett deprimerande jobb (marknadsföringsmodell) och en än mer deprimerande pojkvän (som dessutom pruttar i sängen). Det är eländigt, tills hon en dag av en slump råkar komma i kontakt med en något äldre man, Thomas, som visar sig vara en uppburen författare som lever ett extremt tillbakadraget liv och aldrig lämnar sin lägenhet.

Exquisite Corpse - pojkvän

…insida…

Tycke uppstår, trots det omaka paret (Zoe är inte så litteraturintresserad när de träffas): Zoe gillar omväxlingen mot den tidigare hopplösa pojkvännen, Thomas gillar Zoes energi och känner sig smickrad, och ganska snabbt blir de ett riktigt par, där Zoe försöker närma sig Thomas författarskap.

Med andra ord, för att använda ett ord som ligger i tiden, en klassisk skildring av en typisk Kulturman med stort K och hans yngre beundrarinna.

Eller?

Jag gillade boken från första början; Bagieus teckningar är genuint trevliga och hennes manus är flyhänt med lagom doser knasighet och lagom udda personligheter. Men jag måste erkänna att jag blev orolig när handlingen började dra åt det nämnda kliché-scenariot.

Men lyckligtvis har Bagieu koll på vad hon gör och har fullständig koll på sina huvudpersoner och vad som driver dem, och vad dessa drifter kommer leda till. Det är såklart något av en spoiler att avslöja att det inte alls blir en sån där urtrist hyllning till en kulturell gigant eller en manic pixie dream girl till flickvän, något som jag läst/sett alltför många gånger, men om jag inte avslöjade det är risken att någon inte läser den här boken för att de inte heller vill läsa en typisk MPDG-historia igen 😉

Det är en underhållande och charmig bok, med individualitet och lite mer än underhållning för stunden, precis den typen som First Second är så bra på att hitta. Så en helhjärtad rekommendation från mig, utan invändningar; den här slags serier kan jag inte få för mycket av när de görs bra!

Exquisite Corpse - back

…och baksida

»

  1. Ping: Smått & Gott: Vito/Josephine/Forever B%*#h | Simon säger

  2. Ping: Smått & Gott: Vito/Josephine/Forever B%*#h | Serienytt.se

  3. Ping: Prinsessa älskar prinsessa | Simon säger

Kommentera

