Smått & Gott: Zelda 4 – Uppbrott och utbrott

Postat den

Zelda 4 - omslag

Ännu har jag inte skrivit om alla böcker jag köpte på SiS i år; fanzinen är avklarade, men det finns några professionella serieskapare kvar att avhandla 🙂

Till exempel Lina Neidestam som med den fjärde samling av Zelda-serier, kallad Uppbrott och utbrott, fortsätter att hålla samma höga klass: Utmärkta teckningar och underhållande manus, precis som vanligt!

Livet för Zelda rullar på, med hopplösa arbetskollegor, betydligt trevligare vänner, och en pojkvän (eller vad Cesar nu ska kallas, med tanke på Zelda upprepade protester mot att de skulle vara ett par) som hon till slut dumpar. Men vi får väl se hur det går med det i nästa bok, Zelda är inte precis den mest principfasta och konsekventa personen jag läst om…

Och det är en stor del av charmen med serien: Ofta allvarliga ämnen men med en trovärdigt splittrad huvudperson som ofta brottas med att vara helt renlärig vilket ibland inte alls är enkelt. Det finns såklart vissa saker som hon aldrig tycker är ok, men att till exempel den man blir kär i behöver inte alltid vara den allra vettigaste personen, rent åsiktsmässigt 🙂

Jag tycker Zelda är klart bäst i just den brytpunkten, med Zelda själv som den moderna människan som är en fascinerande blandning av kontraster. Sen gillar jag också de mer utflippade serierna, när Zelda går bananas, och också såpainslagen om Zeldas kompisar relationer (och hennes egna, såklart!). Humor, med lagom inslag av allvar när det passar.

Zelda 4 - 1800-talslitteratur

(Ok, jag förlåter väl dissen av Jane Eyre & Stolthet och fördom den här gången, eftersom teckningarna är så bra, men bara den här gången!)

Sen finns de såklart strippar som jag tycker faller mer platt, typ de där personer med sunkiga åsikter alltid säger exakt rätt saker för att Zelda eller någon annan ska kunna snoppa av dem på ett perfekt sätt; de känns lite för tillrättalagda, för enkla eftersom det alltid är lätt att visa hur rätt man har om man får bestämma motståndarnas repliker själv, oavsett hur mycket jag håller med om åsikterna. Personligen föredrar jag de mer vildvuxna dragen i serien, men det är förstås en smaksak!

Så ja, inte många ord, men jag har skrivit om Zelda flera gånger förut och det är fortfarande en riktigt bra serie, en av de mest proffsiga vi har i Sverige, och jag ser fram mot bok 5 ^_^

»

  1. Jag håller med dig i det mesta, men jag tycker det är beklagligt att man väljer att utelämna strippar i de långa kontinuiteterna. Allrahelst eftersom Lina har berättat att hon lägger ner mycket arbete på just dessa. Och jag uppskattar verkligen att hon i dem anammar någon sorts ”Rick O’Shay”-berättarstil med en rejäl poäng varje dag samtidigt som hon för handlingen framåt. Jämför med hur de presenterats i till exempel Pondus eller förra årets one-shot album. Å andra sidan har de svenska samlingarna aldrig utgett sig för att vara kompletta…

    Gilla

  2. Aha, jag har missat att strippar saknas; har tyvärr ingenstans jag kan följa stripparna när de publiceras :-/ Om det är så är det verkligen synd, jag gillar längre handlingar i den här typen av serier. Klart irriterande!

    Nästa recension blir en annan svensk strippserie och där har jag faktiskt kollat att alla strippar är med (jag blev osäker pga att jag kände igen några från tidigare, men allt var OK); tråkigt att höra att det inte är så med Zelda :-/

    Gilla

  3. Jag läser den (på norska visserligen) på Dagbladets hemsida: http://www.dagbladet.no/tegneserie/zelda/ Just nu repriser, men nya strippar kommer i september.

    Gilla

Kommentera

