Digital semesterläsning: Scott Pilgrim, nu i färg

Postat den

Smälter här i Italien men det är helt ok, med tanke på att det finns en pool på tomten 🙂 Och trots +35C hela dagarna är jag faktiskt inte i poolen hela tiden:

Scott Pilgrim: Jag har inte läst om serien sedan den avslutande sjätte delen kom ut för fem år sedan. Det har helt enkelt inte blivit av, trots att det var en av de charmigaste serierna som gjorts de senaste decennierna. Och om jag ska vara helt ärlig är en orsak till det att oavsett hur mycket jag gillade den så är teckningarna inte riktigt min kopp te. Jag uppskattar livligheten och O’Malleys sätt att teckna människor, men den här tuschtunga svartvita stilen har jag svårt att verkligen känna ett sug efter att titta på. Tekniskt utmärkt men i min högst personliga smak inte det allra roligaste. Jag känner samma sak för tecknare med liknande drag, som Becky Cloonan, Paul Pope med flera: Snyggt och elegant, men…

Scott Pilgrim - svartvitt

Därför måste jag säga att den nya utgåvan av Scott Pilgrim, nu färglagd av Nathan Fairbairn (som också stod för de lika excellenta färgerna i O’Mallets Seconds), för mig är en höjdpunkt bland årets utgivningar, i och med den sjätte delen som kom ut för någon månad sedan: En fantastisk serie hade blivit ännu bättre. Och det säger jag som en som på den här bloggen upprepade gånger klagat på usla färgläggningar 🙂 Att Fairbairns färgläggning är så lyckad är egentligen snudd på mirakulöst, med tanke på att serien inte ursprungligen gjordes med tanke på färger. Men mycket jobb har lags ner på att få det att se bra ut, och serien i säg känns naturlig i färg (med tanke på att handling i sig är gräll, om nu handling kan vara det).

I övrigt var serien minst lika bra som jag mindes den, om inte bättre; den känns fortfarande lika uppfriskande ny i sin hittills oefterhärmliga collage-stil där influenser från manga, tv-spel, tv, och vad helst man kan tänka sig skymtar förbi. I mindre skickliga händer hade det här kunnat blivit fruktansvärt krystat och pinsamt (vilket kanske är skälet att jag egentligen inte sett många efterföljare till serien), men icke så här.

Scott Pilgrim - färg

Så ett enkelt slutomdöme idag: Läs!

Ett svar »

  1. Gillar verkligen färgversionen men jag älskade ju svartvita också. Tyckte den hade mangakänsla. Men du vet ju att jag ÄLSKAR Cloonan (tycker typ Cloonan Conan är världens bästa serie), så det är inte så konstigt.

    I off topic news: Twogag har fått nått malware igen 😦 vad är det för jäkla hosting/reklam dom har.

    Gilla

Kommentera

