Emanons minnen

Postat den

Emanons minnen - omslag

Jag erkänner: Trots att jag läst en oherrans massa science fiction-böcker är jag rätt dålig på japansk dito. Jag kommer ihåg några böcker av Sakyo Komatsu översatta till svenska som jag läste som liten, men det är nog i princip allt. Men jag har läst en hel del japanska science fiction-serier, och trevligt nog riktigt bra sådana också (som Akira, 2001 Nights, Planetes, Saturn Apartments, 20th Century Boys, Outlanders, m fl, m fl).

Det är ett skäl till att jag tycker det var roligt att läsa Emanons minnen, en ny bok från Ordbilder Media, och en serieversion tecknad av Kenji Tsuruta som baseras på en science fiction-berättelse med samma namn skriven av Shinji Kajio: En gnutta mer insikt i japansk science fiction. Fast det största skälet att jag gillade att läsa boken var förstås att det är en bra serie 😉

Emanons minnen utspelas i huvudsak under en kväll på en färja på väg till Kyushu år 1967. Berättaren, en ung man som varit ute på en road trip för att läka sitt hjärta efter kärleksbekymmer, stöter på färjan ihop med en ung kvinna som kallar sig Emanon. Att han är en stor science fiction-fan är uppenbart (med tanke på boken han läser), och när kvällen faller på berättar Emanon en underlig historia för honom, om sig själv, eftersom hon vill höra vad hans åsikt är, som sf-fan…

Emanons minnen - rökning

Det är en stillsam berättelse, en dialog mellan två människor som både pratar om små oväsentligheter och om Livet. Deras hastigt uppkomna vänskap känns naturlig, med lite osäkerhet i början innan de lärt känna varandra för att senare våga prata om vad som helst med varandra. Science fiction-inslagen är också de av det lågmälda slaget, intellektuella istället för action-betonade, och med en berättare som i jag-form både beskriver vad han hör (dvs vad Emanon berättar) och samtidigt reflekterar över det. Det gör att intrycket blir smått drömskt, en berättelse i andra hand om någonting besynnerligt som hände en gång för länge sedan.

Manuset är med andra ord klart godkänt; det är kanske inte det mest medryckande och känslointensiva men det är aldrig torrt eller tråkigt.

Men teckningarna måste ändå få högre betyg för jag måste säga att Tsuruta, vars mycket snygga men manusmässigt ganska torftiga serie Spirit of Wonder är det enda jag läst förut, gör det här mycket bra. Med en lugn handling som här där det mestadels handlar om att rita ansikten på människor som pratar, äter middag, långa tysta sekvenser där huvudpersoner funderar osv, gäller det att illustratören lyckas göra ansiktena levande, och det gör han; både två känns som personer jag tveklöst skulle känna igen bland andra, och med personliga ansiktsuttryck.

Emanons minnen är en mycket lyckad liten bok, och som alltid med Ordbilders utgivning handlar det om en serie som inte finns tillgänglig på engelska, ett klart pluspoäng eftersom många som läser serier (och kanske framförallt japanska serier) inte har något emot att läsa på engelska. Jag tycker kanske att översättningen känns en smula otymplig här och där med meningar som låter lite onaturliga men det är ingenting som stör mycket.

Och boken passar bra in i förlagets utgivningen; det finns definitiva likheter i stämningen i den här boken och i till exempel de tidigare utgivna böckerna om Aomanjuskogen. Olikheter också, förvisso, som att Emanons minnen har en starkare och tydligare handling, men ändå!

Emanons minnen - historia

»

  1. Hoppsan, Spirit of Wonder som jag älskade. Jag tyckte att jag kände igen stilen men hade helt glömt av den. Jag som köpte mangan på franska för att jag älskade teckningsstilen.

    Tror jag får lyfta mitt serieembargo och införskaffa den här.

    Gilla

  2. Ey! Den kommer ju inte ut på flera veckor, vilken jädra teaser 😀

    Gilla

  3. Emma, jag såg iaf den i en affär idag (13 sep) och då köpte jag den på en gång för jag tycker om den

    Gilla

  4. Pust, tur för mig den redan fanns ute! Visste inte riktigt när den skulle dyka upp i seriebutiker mm så jag skrev recensionen så fort jag läst klart boken 🙂

    Gilla

Kommentera

