Agent X9 hittar rätt: Velvet

Postat den

Velvet - X9 omslag

Synkronicitet: I helgen hade jag tänkt att jag skulle slå mig ner och läsa serien Velvet, skriven av Ed Brubaker och tecknad av Steve Epting (m a o teamet bakom den framgångsrika Captain America-serien), en agent/thriller-serie som jag hört en hel del gott om. Men andra saker kom emellan så det blev inget med det.

Varpå det i måndags dyker upp ett recensionsexemplar av Agent X9 nummer 9/2015 som skickats ut för att uppmärksamma att just Velvet nu börjar publiceras i tidningen. Så, läsdags!

Velvet utspelas under senare delen av kalla kriget, dvs början av 70-talet. På en hemlig underrättelsetjänst jobbar Velvet Templeton, en kvinna i medelåldern, som sekreterare till chefen, och hon har därför total koll på vad som händer i organisationen. När en av agenterna som hon känner lite närmare mördas kickar handlingen igång, en handling av klassiskt spionstuk där de rikligt förekommande återblickarna långsamt ger oss en bild av vem hon är, hennes liv innan hon började jobba bakom ett skrivbord, och den komplicerade härvan av spioneri, dubbelagenter och förräderi som ligger bakom mordet och (som det visar sig) att hennes liv blivit som det blivit.

Velvet - samtal

Först som sist: Det första avsnittet (av planerade 15 varav hittills 11 kommit ut i USA) av Velvet fungerar fantastiskt bra i X9. Utan att överlasta läsaren med namn, personer och komplicerade intriger lyckas Brubaker presentera huvudpersonen, mordet som sätter igång allting, och göra mig mycket nyfiken på vad som komma skall. Med andra ord, en närmast perfekt introduktion av en ny fortsättningsserie, och en serie som är som klippt och skuren för just X9, modern och fräsch som den är. Den känns inte heller för kort eller rumphuggen utan som en lagom dos, vilket inte alltid är fallet med fortsättning följer-serier där det är lätt hänt att det känns snopet att serien redan är över och att det dröjer (i det här fallet) en hel månad innan nästa del kommer.

Faktum är att jag skulle bli förvånad om serien inte blir populär hos läsarna; det enda som skulle kunna vara ett problem är om de inte gillar fortsättningsaspekten, men jag hoppas det ses som OK och att redaktionen kanske kan lägga in en sammanfattning av vad som hänt i följande nummer; jag har nu läst några fler på engelska och det blir klart komplicerat längre fram. Dock utan att vara rörigt eller diffust för Brubaker vet hur man ska berätta den här typen av historier, efter serier som Sleeper och Incognito; de är inte spionhistorier men har klara likheter med sådana.

Resten av tidningen är inte lika bra, tyvärr; ett av de tröttare Modesty Blaise-äventyren med en Romero i lågform (jag vet att ett Modesty-avsnitt i varje tidning är ett måste för försäljningens skull, så det är bara att acceptera), en mycket tidig och utmärkt tecknad Rip Kirby-episod med en förglömlig men åtminstone inte helt förutsägbar intrig, och en kortare deckar-historia av Romero (bättre tecknad än Modesty-serien men någon koncis och exakt författare är Romero inte, något han bevisade med bravur med sin serie Axa) avrundar numret.

Så sammanfattningsvis, högsta betyg till Velvet, till X9s redaktion som valt att översätta den, och till att man satsar så mycket på den att man till och med skickar ut recensionsexemplar med tillhörande informationsblad om serien; inte det vanligaste när det gäller svensk serieutgivning, men så är förlaget Apart också inblandat (de ska senare ge ut samlingsvolymer av serien på svenska).

Och just det ja, Eptings teckningar är klart godkända; jämfört med hans Captain America tycker jag han känns lite personligare och rörligare här. Jag ska i ärlighetens namn erkänna att serien kanske är på gränsen till för hårdkokt för min smak i längden, dvs att jag kan tycka att det blir lite för mycket realistiskt och allvarligt våld men det är definitivt en smakfråga snarare än en kvalitetsfråga; jag gillar Velvet, den levererar verkligen det den utlovar, och det ska bli kul att se hur den mottas 🙂

Velvet - strid

»

  1. Ping: Årskrönika 2015: Serierna | Simon säger

  2. Ping: Sommarläsning: Velvet | Simon säger

  3. Ping: Sommarläsning: Velvet | Serienytt.se

Kommentera

