Smått & Gott: Vito/Josephine/Forever B%*#h

Postat den

Dags för ett samlingsinlägg igen, jag har läst en hel del medan jag varit ute på resor så det är digitalt som gäller idag.

Vito av Eric Salner: Först, en scanlation på tre delar där vi kan läsa om en resande i film (dvs han reser runt i små byar på Sicilien med medhavd projektor osv; serien utspelar sig år 1947), och en underlig filmsnutt som en dag dyker upp på sätet på hans bil. Snutten visar en förunderligt välgjord scen där diverse mytologiska varelser uppträder, och den blir en succé varhelst den visas.

Och givetvis visar det sig också att det finns goda anledningar till att scenen ser så realistisk ut.

Vito - hav

Egentligen är den här serien inte så bra: Handlingen är rätt ofokuserad (den vacklar mellan att handla om filmvisaren, om titelns Vito, om en uråldrig strid mellan två grupperingar), och tre album är definitivt fler än vad som egentligen skulle krävts.

Men vad den har är en riktigt bra stämning, när Stalner bekymrar sig mindre om handling och mer om miljö. Vackra teckningar och en (ibland) sparsam användning av ord gör att jag ger serien godkänt; annars hade jag nog inte skrivit om den heller (jag läser en hel del jag aldrig nämner om det är för ointressant, om jag inte känner för att skriva om serien av någon anledning ändå).

Josephine av Pénélope Bagieu: En till serie av Bagieu; den förra, Exquisite Corpse, tyckte jag var väldigt underhållande så den här serien, utgiven av Delcourt i deras helt digitala engelska satsning, var jag rejält nyfiken på.

Josephine - restaurang

Och tja, underhållande är den nog, den här komediserien om Josephine, en ung kvinna i vår moderna värld, men den saknade ärligt talat det bett som fanns i EQ. Här blir det lite väl mycket pojkvänsprat, utseende, osv, utan det subversiva inslaget som fanns i den tidigare serien. Så roande för stunden, snitsigt tecknat, men rätt mycket snabbmatskänsla.

Tre delar utgivna hittills, och jag kommer nog fortsätta följa serien trots allt, men så gillar jag också snabbmat då och då 🙂

Forever B%*#h av Diglee: En till Delcourt-serie, och en serie som är väldigt lik Josephine. Här får vi följa Lousie, Audrey och Maud, tre kvinnor som (som sagt, stora likheter mellan serierna…) som träffas och skvallrar om pojkvänner, sex, utseende och relationer. Så jo, ja, de invändningar jag känner när jag läser Josephine poppar upp i huvudet här med, onekligen.

Forever B%-#h - milf

Men lite skillnader finns, som till exempel att FB är betydligt mer explicit; tänk er någonting ungefär som att om Josephine är New Girl så är FB Sex and the City. Och med det lite vassare innehållet har jag (oklart varför, men så är det!) mer överseende med det egentligen väldigt klichéartade innehållet. Lite uppstudsigare, lite mer Jag gör vad jag vill-känsla, helt enkelt.

Det var väl allt för idag. Tre serier, där jag personligen tycker att de två sista var roligare att läsa för mig, även om den första också hade en del kvalitéer. Men ingen måste-läsning, det här handlar om (rätt bra) förströelse, så hugg den serie som du tror passar dig. Eller ingen 😉

»

  1. Ping: Europe Comics & Delcourt | Simon säger

  2. Ping: Europe Comics & Delcourt | Serienytt.se

Kommentera

