Korta lästips: Sagor från Kobrans tid

Postat den

Sagor från Kobrans tid 2 - omslag

Äntligen har jag läst klart Sagor från Kobrans tid 2: Revolution! Pinsamt nog är enda skälet att det tog flera månader efter att jag köpt den tills jag läst den att jag inte kunde hitta den hemma… Men för någon vecka sedan hittade jag den, sorterad i en diverse-sektion i en av bokhyllorna som jag glömt bort att jag hade. Nåja.

När jag läste första delen var jag positiv men föreslog att man skulle vänta på avslutningen eftersom boken dels var oavslutad men också att den var lite obalanserad, med för lite fokus på den kvinnliga förmenta huvudpersonen Sian och en känsla från min sida av att det var lite oklart vart Fernández var på väg med historien.

Nu, efter den andra, kan jag glatt meddela att faktiskt allting som inte var helt klockrent ordnade till sig här i den andra och avslutande delen: Personerna blir fullödiga, trådar knyts elegant ihop, och i och med att nästan alla viktigare personer redan presenterats (förutom någon enstaka nykomling) så känns det inte längre splittrat, något som hände ibland i den första boken eftersom den visade sig i princip vara en lång exposition för att sätta upp scenen för den andra.

Så ingen stress, vilket också gjorde att jag bättre kunde uppskatta teckningarna här; de är fulla av energi, och det faktum att manuset tar det lite lugnare gör att rytmen nu blir mycket bättre.

Sagor från Kobrans tid 2 - intro

Fast det är förstås mest teknikaliteter; huvudsaken är att den fullständiga berättelsen Sagor från Kobrans tid visar sig vara en alldeles utsökt saga, med tragik, romantik, äventyr i en skön förening. Och att till och med titeln nu känns berättigad: I den första var Kobran bara en biperson av många och det fanns föga som indikerade hur viktig hans roll skulle bli.

Jag skulle nog säga att det här är den av Fernandez serier som Ordbilder Media gett ut som jag tycker bäst om. De andra har varit bra och fascinerande, men jag är väldigt svag för lyckad underhållning med en stark historia, som den här. Tummen upp!

Kommentera

