Rykande färskt lästips: Paper Girls

Postat den

Paper Girls 1 - cover

Inte rykande färskt som utkommen idag, men bara två nummer har hittills kommit ut av tidningen Paper Girls, skapad av Brian K Vaughan (manus) & Cliff Chiang (teckningar). Och jag kan inte garantera att det här kommer bli fantastiskt i långa loppet, men hittills är det tveklöst lovande 🙂

Serien handlar om ett gäng unga flickor som träffas en mycket tidig morgon i Cleveland på 80-talet då de är ute på sina tidningsrundor. Jag har alltid tyckt att riktigt tidiga morgnar, innan andra har vaknat och det ännu inte ljusnat har sin alldeles egna säregna känsla, och precis den känslan finns i Paper Girls. Några killar ute på ofog muckar gräl med Erin men när MacKenzie, känd i grannskapet för sin tuffhet, dyker upp så lämnar de Erin ifred. Och när det sen dyker upp ytterligare några skumma figurer antar flickorna att det är någonting liknande. Men:

Paper Girls 1 - Spanska?

Suggestiva antydningar om både utomjordingar och tidsresor finns, men fortfarande är det allra mesta oklart, och jag kan egentligen inte säga så mycket mer om seriens handling eftersom jag helt enkelt inte vet mer ännu. Det jag däremot vet är att jag gillar det jag läst, och att jag är mycket nyfiken på vad som kommer hända. En del av Vaughans äldre serier tycker jag nog är en smula trista och har alltför hårt kontrollerade manus, även om de också har starka sidor (som Y – The Last Man och Ex Machina), men den relativt nya och fortfarande pågående Saga är desto bättre. I den senare känns det som om Fiona Staples utsökta teckningar fått Vaughan att släppa på tyglarna i manuset och kanske har det gjort honom lite mer spännande även i andra serier.

Hur som, prova Paper Girls, det förtjänar den. De två numren som finns utspelar sig under någon enstaka timme eller så, och jag ser gärna att det fortsätter på samma sätt ett tag till; jag gillar som sagt den här tiden på dygnet. Plus, fantasieggande människor (?) och anspelningar på framtiden är inte heller helt fel 🙂

»

  1. Ping: Två till rykande färska läsningar: DK III & American Alien | Simon säger

  2. Ping: Två till rykande färska läsningar: DK III & American Alien | Serienytt.se

Kommentera

