Årskrönika 2015: Blogg-statistik

Postat den

Siffror? Här finns det siffror!

  • Antal inlägg: 107. Färst av de år jag haft bloggen, och jag är inte överraskad över resultatet eftersom jag vet med mig att jag i år (dvs, förra året…) ibland medvetet hoppat över att skriva om en del serier när det känts som om de inte var så värst intressanta. Men nog har några enstaka bra serier missats, typ när det känts som om det gått lite för lång tid sedan jag läste dem (jag vill helst skriva när minnet är färskt), som exempelvis Matt Fractions Hawkeye (kul läsning!). Nåja, ingen ågren över det inte!
  • Antal kommentarer: 105. En halvering jämfört med 2014. Visst har en del av kommenterandet flyttat över till Facebook, men skärpning hörni!
  • Mesta refererare: Facebook. Färre gången var det med nöd och näppe FB pressat sig förbi Serieforum.se men nu är det mer än dubbelt så många som hittar hit via FB. Sen följer Bokus och Adlibris. Det sociala nätet fortsätter att växa, och att skriva en blogg som den här blir mer och mer gammeldags jämfört med att helt simpelt skriva på FB direkt. Men jag gillar det så ingen ändring för min del. Och ok, ni är kanske ursäktade för att kommentarerna här minskar och istället flyttar till FB… 😉
  • Mest lästa inlägg: Peter Pan från den mörka sidan. En överraskning, helt klart; tidigare år har Lina Neidestams Mara och klassikern Linda och Valentin turats om att inta förstaplatsen, men 2015 blev det ändring. Jag vet inte riktigt varför; den recensionen har alltid varit populär men inte så här. Och det var inte något enstaka tillfälle heller, som när Aya-serien plötsligt fick mängder av läsningar en specifik dag pga DNs korsord, utan det var en stadig tillströmning av läsare. Sen, efter Peter Pan, är det däremot Linda och Valentin som gäller, med både andra- och tredjeplatsen, för recensionerna av volym 1 och volym 3 av deras samlade äventyr, respektive.  Inte säker på varför den andra volymen inte var lika attraktiv att läsa om, om nu inte alla liksom jag tycker att just den är den hittills svagaste av dem. Därefter Svarta idéer, Asterix hos pikterna, Thorgal-krönikan 1, min allmänna översikt över Linda och Valentin, Framtidens arab, Maran och Porträtt av hjälten som en ung man. Så, exakt en post från i år (Framtidens arab) vilket är som det brukar; årets poster har ju per definition färre dagar som de varit tillgängliga för läsare. Och notera hur Cobolts utgivning dominerar, den vill många av mina läsare läsa om; jag hoppas att de också köper böckerna!
  • Mesta söktermer: Liksom mest lästa inlägg en betydligt mer jämnt fördelad samling i år utan enstaka toppar. Etta den här gången är helt simpelt sökningen ”Simon säger”, och jag kan bara hoppas att det var just hit man ville komma och inte att man letade efter reglerna till leken med samma namn. Tvåa är lika simpla termen ”superhjältar”, men trean är både förunderligt specifik och oväntat nog på ett främmande språk: ”La femme leopard Spirou book”. Varför? Ingen susning, faktiskt, men lite nyfiken blir jag, med tanke på att jag inte vare sig läst eller recenserat just det Spirou-albumet. Sen följer ”fantomen”, ”erotiska serier”, ”utopi”, ”silk spectre sex”, innan de trogna ”maran” och ”linda och valentin” dyker upp. Som sagt, med undantag för leoparden som vanligt, med generiska termer, en del sex-relaterat, och alltid lika populära klassiska serier.
  • Oväntade söktermer: Bortsett från den där leopard-kvinnan syns också följande till i år:
    • ”Franken Fran”: Yay! Den här udda men roande japanska serien gillar jag att det finns personer som letar efter. Bra smak!
    • ”before watchmen silk spectre sexe”: Halvdant stavat men med uppenbart mål, och med tanke på att ”silk spectre sex” fanns med på topplistan verkar det som om DC åtminstone lyckats hitta en målgrupp för sin rätt mediokra Before Watchmen-satsning, även om just Silk Spectre var ganska OK tack vare Amanda Conner.
    • ”vad hände med red skull i captain america”: Marvel däremot verkar ha misslyckats åtminstone med att göra sin handling begriplig, med tanke på att mycket snarlika söktermer sågs till året innan också.
    • ”nakna superhjältar som jör sex.com”: Jo, ja, stavning är inte alltid det lättaste om man är fokuserad på annat…
    • ”tråkigt kontorsjobb”: Jag hoppas sökaren fick roligare när hen läste om Incognito.
    • ”vad säger jultomten när han kommer på julafton”: Jag är ledsen, jag vet faktiskt inte!
    • ”vädensbesta superjeltana marvel”: En av de gulligaste sökningarna (och tro mig, de flesta är långt från söta; jag tar inte upp uppsjön av sex-relaterade diton som är, tja, hmmm) och jag hoppas verkligen recensione(r)n(a) sökningen ledde till var bra!
    • Med tanke på blandningen av termer är det synd att 8966 av sökningarna innehöll ”okända termer”, dvs att det inte framgick exakt vad som sökts på innan man landade på mina sidor. Vem vet vilka guldkorn som döljs där?
  •  Antal läsningar: 30177. Ha, en ökning, FB till trots! Det trodde jag inte, och ännu mindre eftersom som sagt det var färre inlägg i år och det syns alltid en tydlig ökning de dagar jag postat någonting. Woohoo!

Jahpp, det var allt för den här gången. Mer siffror om ett år igen!

 

Kommentera

