Framtidens arab 2: Skoldags

Postat den

Framtidens arab 2 - omslag

När vi sist såg till Riad (när jag skriver ”Riad” i fortsättningen avser jag Riad Sattouf som han framträder i boken, medan ”Sattouf” avser serieskaparen) i den förra boken var han, skräckslagen, på väg tillbaka till Syrien. Rädslan var såklart inte orsakad av att han skulle till Syrien, utan för att han skulle börja skolan. Det enda han visste om den var att några kamrater till honom sagt att läraren skulle spöa honom eftersom han ännu inte kommit dit trots att han borde. Inte så värst lockande för en orolig liten pojke…

Framtidens arab var en av mina favoritböcker förra året. En mycket personlig skildring av Riad Sattoufs första år och hans familjs vistelser i Libyen, Frankrike (hans mammas hemland) och Syrien (hans pappas hemland). Den var underhållande, stundtals nästan surrealistisk, och dessutom intressant för mig eftersom den utspelade sig i miljöer som jag inte visste så mycket om.

Men framförallt var den en skildring av hur Riad själv upplevde världen, och det perspektivet fortsätter att dominera i Framtidens arab 2, precis nyutkommen på Cobolt förlag. Här får vi följa Riads första tid i skolan och precis som han fruktade är det inte ett ställe där man har roligt. Lärarna är anhängare av ”Spar på riset och du fördärvar pilten”-pedagogiken, och alla pojkarna lever i ständig skräck för att de ska bli måltavla för lärarnas vrede. Riad behandlas inte annorlunda av dem, hans ovanliga bakgrund till trots, men det är väl ungefär allt beröm jag kan ge dem.

Det skulle lätt kunnat bli en klassisk skräckskildring av en skola, kryddad med för mig säregna inslag (som nationalsångsinlärningen), men det är inte Sattoufs mål. Att Riads upplevelser verkar bisarra och bitvis mycket underliga är egentligen inte så konstigt: När man är så liten som Riad är här vet man inte vad och varför saker händer; allt är lika rimligt/orimligt och det gäller bara att acceptera. Jag, som vuxen läsare, kan tycka att det jag läser om är helt absurt och uppåt väggarna galet, men för lille Riad är ingenting mer underligt än någonting annat.

Framtidens arab 2 - Syrien

Alla skolor är egentligen rätt besynnerliga när man börjar i dem

Ta exempelvis hans föräldrar. Som jag nämnde när jag skrev om den förra boken verkar pappan vara rätt hopplös och mamman ett enigma; pappan pratar om allt han tänker göra och hur bra allt ska bli men har svårt att få någonting vettigt gjort, medan det är tämligen oförståeligt varför mamman bara accepterar allt pappan får för sig, som att flytta till pappans födelseby i Syrien när livet där är så pass komplicerat och svårt.

Men ju mer jag läser, desto klarare blir bilden: Sattouf håller stenhårt på att bara skildra skeendena ur Riads synvinkel, på det sätt som Riad upplever dem. Och eftersom han är för ung för att vara med i föräldrarnas planering av hur de ska leva får jag som läsare inte heller veta det. Här, i bok 2, finns det dock två scener där jag får veta lite mer om föräldrarnas gemensamma liv: Dels när ett våldsdåd inom pappans släkt inträffar och Riad smyger upp på kvällen och tjuvlyssnar när föräldrarna diskuterar vad de ska göra, dels när mamman råkar undslippa sig i ett samtal varför de egentligen flyttat till makens hemort.

Små ledtrådar om hur de tänker, men de gör att jag får lite mer sympati för pappan (men jag kan ändå inte låta bli att tycka att han är extremt egocentrerad där alla samtal alltid handlar om honom och vad han tycker, helt utan empati för mamman och Riad) och lite mer förståelse för mamman (men inte mycket, om jag ska vara ärlig). Man måste fylla i många detaljer själv när man läser Framtidens arab, åtminstone om man vill försöka förstå vad som pågår ur de vuxnas perspektiv🙂

Riad Sattouf fortsätter att imponera med Framtidens arab. Det skulle så lätt kunnat bli en exotiserande skildring där det spännande bestod i att visa upp en annorlunda värld för många av läsarna. Men den känslan saknas helt: Riads skola må vara mer brutal än den jag är van vid, men boken handlar inte om hur skolor i Syrien är värre än skolor i Frankrike. Boken handlar istället om den unge Riads liv, ett liv som är hans alldeles egna och inte ett liv som ska ses som representerande ett visst land eller nationalitet. Visst gör Syriens dagsaktualitet att läsningen blir snäppet intressantare, när Riad besöker Homs eller semestrar i Palmyra, två platser som just nu omnämns dagligen i tidningarna, men det är ärligt talat en bisak till Riads historia.

Framtidens arab 2 - Frankrike

Frankrike är i Sattoufs skildring snäppet mer exotiskt än det för honom mer bekanta Syrien

Kommentera

