Blå är den varmaste färgen

Postat den

Blå är den varmaste färgen - omslag

Nubeculis är namnet på ett svenskt serieförlag som jag fram till för några veckor sedan inte hade en aning om att det fanns. Men så ramlade jag över en tråd på Serieforum om förlaget och dess utgivning, och nu har jag också läst det hittills enda (fler är på väg) utgivna albumet: Julie Marohs Blå är den varmaste färgen, en översättning av det franska originalet som också blev en uppmärksammad film.

Jag har faktiskt redan skrivit om serien, då i den engelska versionen Blue Is the Warmest Color, och det jag skrev då stämmer även idag (dvs, mina känslor/åsikter om serien har inte ändrats): Det är en känslomässigt stark bok om hur den förkrossande kärleken drabbar den unga Clémentine när hon en dag möter Emma. De starkaste delarna av boken är de som skildrar just den nästan maniska kärleken och hur den förändrar Clémentine; scenerna mot slutet där vi ser deras förhållande förändras när de blir äldre är inte riktigt lika lyckade och känns smått överflödiga.

Men det jag inte skrev om då var givetvis den icke-existerande svenska utgåvan så det får jag göra nu istället 🙂

Först och främst, ett plus för det större formatet jämfört med den engelska utgåvan; den svenska har den normala storleken för franska serier medan den engelska är betydligt mindre vilket gör att illustrationerna ser lite hopträngda ut, och för en serie spelar det stor roll. Bra tryck och papper är det också så vad gäller att kunna uppskatta teckningarna blir det full pott.

Blå är den varmaste färgen - C&E

När det gäller översättningen så får den klart godkänt men med några små skönhetsfel vad gäller presentationen: Språket flyter på bra men på några enstaka ställen har det kanske gått lite för snabbt med den redaktionella insatsen eftersom ord försvunnit; inte så att det egentligen stör läsningen i det stora hela, småslarv helt enkelt.

Läs Blå är den varmaste färgen för den allt uppslukande kärleksskildringens skull, med allt vad det innebär av lycka och ångest för de som drabbats. Och sen håller jag personligen tummarna för att Nubeculis utlovade utgivning för år 2016 blir av; jag ser framförallt fram mot Gianni Pacinottis (”Gipi”) Unastoria eftersom de serier jag läst av honom förut varit förträffliga!

Kommentera

