Nu i butik: Bästis

Postat den

Just nu finns det tre tidningar ute i butikerna som har ett, tycker jag, lite intressantare innehåll än vanligt. Inte nödvändigtvis bättre, men intressantare 🙂 Och det tyckte jag kunde vara värt några korta ord!

Först ut: Serien Bästis av Kenneth Larsen som är gästserien i Pondus maj-nummer. Kenneth Larsen är mannen bakom skräckserien Nio år som jag köpte på SiS häromveckan och berömde. Bästis är dock någonting helt annat, nämligen en burlesk komediserie om de två barndomsvännerna Marthe och Kenneth (självbiografiskt måhända? 😉 ), och en serie som passar förträffligt i Pondus med sin härligt vulgära stil, parat med väldigt roliga teckningar. Det är någonting med framförallt de illmariga ögonen och munnarna som gör mig på gott humör; en liten detalj kanske men ack så lyckad.

image

Från seriens hemsida, http://www.serienbastis.se

Faktum är att jag köpte en samling med Bästis-serier redan på SiS, men jag skrev ingenting om den då eftersom samlingen hade några år på nacken så jag prioriterade de nyare serierna. Den samlingen innehöll längre episoder, medan de som finns i Pondus är i klassiskt dagsstrippformat istället, och Larsen behärskar både stilarna lika bra.

Det verkar som om Kenneth Larsen är en talang (eller, mer än en talang med tanke på hur fullödiga serierna varit) att hålla ögonen på. Jag läser väldigt gärna mer av honom i Pondus; Bästis känns som gjuten för tidningen, och andra serier av honom också för den delen. Så tummen upp för den här aktuella tidningen!

»

  1. Ping: Årskrönika 2016: Serierna | Simon säger

  2. Ping: SIS 2017: Fanzinen, del 4 | Simon säger

  3. Ping: SIS 2017: Fanzinen, del 4 | Serienytt.se

Kommentera

