Nu i butik: Heavy Metal à la Grant Morrison

Postat den

Heavy Metal 280 - cover

Och så det sista inlägget (för nu iallafall) om dagsaktuella serier som finns i (välsorterade) butiker: Den amerikanska tidningen Heavy Metal. En tidning som jag skrivit om några gånger förut, och som jag nu tänkte nämna igen av den enkla anledningen att den fått en ny redaktör: Grant Morrison.

Efter når urusla decennier har tidningen det sista året eller två spottat upp sig en smula, men bra? Njae, inte precis. Så det var med stort intresse jag läste nummer 280 som kom häromveckan: Skulle Morrison kunna rycka upp den till gamla höjder igen? Vad jag skulle önska mig vore inte en kopia av hur tidningen var när den var som bäst utan en nytolkning, för vår tid, med Morrison med rodret.

Men tyvärr, så stor skillnad var det inte på Morrisons första nummer och de tidigare. Ett (stort) plus är att det så gott som helt saknas den värsta sortens våld&sex-serier som HM dragits med under många år, men jag kan inte säga att de ersatts med utmärkta serier. Istället känns tidningen mer som att de relativt små men dock positiva tecknen de senaste åren fått lite större plats.

Till exempel skulle jag säga att det gick att förstå de flesta serierna den här gången, och det var ett tag sen sist! Och om det inte låter som någonting att imponeras av så har ni inte läst HM under de mörkaste åren, tro mig…

Några väl enkla historier med ”överraskande” slut, några fortsättningsserier från tidigare nummer (inklusive Enki Bilal), några intressanta avslutade serier (som Anna Kornums A Mind Bomb), och till och med en serie skriven av Morrison själv (i genren lättsam sf-komedi som lika väl kunnat vara en 2000AD-serie) ger mig kanske inte mersmak modell större, men det är ändå tillräckligt mycket för att jag fortfarande är smått hoppfull om att det kan bli någonting mycket bättre när/om Morrison sätter mer av sin personliga prägel på tidningen.

Anna Kornum

Anna Kornum

»

  1. Kornums serie A Mind Bomb tyckte jag var jättebra, ju mer tid går desto mer tänker jag på den, gillar den. Men… kan man köpa en svindyr tidning för bara ett par sidor!? Resten var ju kass…!?!

    Gilla

  2. A Mind Bomb är en av dom bästa serierna of all time
    hjälp vad bra den var

    Blev mest besviken på Morrisons egen serie att den inte var mer Sea Guy

    Gilla

  3. Ping: Årskrönika 2016: Serierna | Simon säger

Kommentera

