Seriemix

Postat den

I paketet med recensionsexemplaren av Dylan Dog som jag skrev om senast fanns det också en annan tidning som jag vill skriva några ord om: Seriemix nummer 1.

Seriemix är en antologitidning, någonstans mittemellan ett fanzine och en professionell tidskrift. Fanzine-inslaget består i att innehållet varierar kraftigt i kvalité, vilket inte är så konstigt eftersom Seriemix är avsett att hylla dels Serieforum, det kanske livligaste rena serieforumet i Sverige, och därför bjöd in vem som ville att bidra med serier, och dels den gamla tidningen Seriemagasinet som också den publicerade ett rätt vildvuxet utbud av serier. Så serierna har inte mycket gemensamt, förutom att de precis som Seriemagasinet alla drar åt action/äventyrshållet; självbiografiska serier göre sig icke besvär 🙂

Det professionella består i utformningen: Tryck, papper osv är allt av högsta kvalité, väl så proffsigt som godtycklig serietidningen man kan hitta på Presstop och dylika ställen.

Så, serierna!

Det finns en hel del kända svenska namn som dyker up här, som Nicolas Križan och Mikael Bergkvist, med bidrag som varierar från någon sida till en handfull. Även en del av serierna känns igen för den som läst mycket fanzine och annat eftersom några av dem publicerats tidigare. Överlag är det okej, med något enstaka bottennapp och likaså någon enstaka höjdare.

Men tidningen lider av samma problem som många antologier: Det känns alltför mycket som om jag läser en lösryckt samling serier, utan sammanhang. Det är svårt att få till en känsla av gemenskap, av att jag läser serier som på något sätt hör ihop, och tyvärr tycker jag Seriemix ansluter till de antologier som inte lyckas.

Så mitt betyg skulle ha blivit ett Nja, om det inte vore för en av serierna, den som tidningen startar med: Daniel Ahlgrens 20 sidor långa Debut.

Seriemix - Daniel Ahlgren

Jag har berömt Ahlgrens superhjälteserier förut och kan bara konstatera igen att han verkligen vet hur man skriver den här sorterna serier. När jag recenserar finns det alltid en implicit förutsättning: Jag bedömer serier utifrån dess egen kontext. Så om jag till exempel recenserar egenpublicerade fanzines så ska ris & ros ses utifrån världen av egenpublicerade fanzines; ris & ros av serier utgivna av stora professionella serieförlag i det kontextet, osv.

Jag tror att det föregående framgår rätt så tydligt för den som läser den här bloggen, och just därför vill jag poängtera att i det här fallet, när jag skriver att Ahlgrens superhjälteserier är riktigt bra, så är det inte i kontextet av ”svenska serieskapare som gör superhjälteserier i svartvitt på små förlag”: Jag menar att han gör superhjälteserier som är riktigt bra oavsett vad man jämför med. Hans SH3-serier skulle pryda sin plats på vilket förlag som helst; visst, i USA skulle det kanske behövas andra tecknare (även om jag tycker att Ahlgrens teckningar är utmärkta som de är) om det skulle kunna sälja i större upplagor, men manusen behöver inte ändras ett dugg.

Och Debut är precis lika bra som han brukar vara. Det närmaste i serievärlden välkända jag skulle kunna jämföra just den här serien med är Kurt Busieks Astro City, men skillnaden är att Busiek inte är lika bra. Faktum är att jag skulle vilja säga att Debut är den perfekta Astro City-serien, förutom då att den inte är en del av Astro Citys universum 🙂

Så jag tycker man ska köpa Seriemix för Ahlgrens bidrag. Sen får man sisådär 60 sidor serier till, på köpet, vilket inte är så illa!

Kommentera

