Sommarläsning: Velvet

Postat den

image

Vad sägs om lite Kalla kriget-läsning, som svalkande avkoppling i sommarhettan? I så fall kan jag rekommendera Velvet volym 1, en samling med de 5 första avsnitten av serien med samma namn, med Ed Brubaker som manusförfattare och Steve Epting som tecknare (med bra färgläggning av Elisabeth Breitweiser). Det är en ypperlig blandning av spionthriller och action som utspelar sig under det frostigaste åren av det kalla kriget med Velvet Templeton i huvudrollen, en medelålders kvinna med ett förflutet som agent av högsta klass men som nu, av okänd anledning, istället jobbar som sekreterare för den brittiska underrättelsetjänsten. Men så dör en av de aktiva agenterna och när man börjar nysta i varför dras VT in i härvan…

Men jag har redan beskrivit bakgrunden till serien förut, när jag recenserade det första numret av Agent X9 där serien också publiceras sedan snart ett år tillbaka. Då berömde jag den och sa att den ”…fungerar fantastiskt bra i X9…” och det står jag fortfarande fast vid; förutom det vassa och välskrivna manuset vill jag också tillägga att i en tid då de flesta amerikanska serietidningar består av längre historier som sträcker sig över flera nummer och därför inte ger så mycket om man läser enstaka nummer så lyckas Velvet mycket bättre än genomsnittet med det. Den större historien, totalt 15 nummer lång (den snabbtänkte läsaren förstår alltså att den här boken är den första av tre som kommer samla ihop hela berättelsen om Velvet Templeton), är förstås viktig i en spionhistoria av det här slaget men det märks att Brubaker också lagt ner mycket omsorg för att varje nummer/kapitel ska ge något för läsaren.

Och sen är det roligt att se att Apart förlag (som alltså gett ut den här översättningen) fortsätter med att sprida kostnaderna för att översätta nya serier genom att de både publiceras i tidningsformat och sedan samlade i album (inte för att Apart ger ut Agent X9 men kostnaderna för översättning mm kan säkert delas mellan de inblandade förlagen); det är ett sätt att få ekonomi i serieutgivning som gör att både tidningsläsare och bokläsare kan få sitt.

image

I hängmattan passar Velvet alldeles förträffligt, förutom då att jag gärna skulle läsa resten av serien också; jag inser att jag inte läst de avslutande numren efter det jag skrev den första recensionen. Mer läsning åt Simon, yay!

Kommentera

