Usagi Yojimbo – Thieves and Spies

Postat den

Misstänker det här har varit det längsta mellanrummet mellan inlägg sen jag startade bloggen. Orsak: Semester, helt enkelt, och semi-offline under den, så att skriva recensioner har inte riktigt varit på tapeten.

Men nu är semestern slut (snyft!), och eftersom jag faktiskt har läst en del under tiden så har jag en trave med serier att skriva om. Med tanke på att traven är rätt hög är planen att det blir mini-mini-inlägg, för att komma ifatt.

Med det sagt, till verket!

Usagi Yojimbo – Thieves and Spies är den 30:e samlingen med samurajkaninen och tja, vad ska jag säga? Precis som vanligt är det bra underhållning, proffsigt skrivet och tecknat av Stan Sakai, men det är också ganska förutsägbart; en del storylines har körts ganska mänga gånger numera, och även om Sakai är bra på att hitta variationer skulle jag gärna se lite mer omväxling i manusen.

De historier som fungerar bäst tycker jag är de där Usagi själv inte är i förgrunden utan istället någon från det myller av bifigurer som serien begåvats med. I den här boken tycker jag att den tre kapitel långa The Thief and the Kunoichi är klart bäst: Dels är den lång (vilket är ett format som jag för närvarande tycker passar Sakai bättre än den korta 20-sidiga historien), dels är huvudpoängen med den hur Kitsune och Chizu, två för Usagi-läsare välkända karaktärer, fungerar tillsammans när de nu möts för första gången. Fan-service, javisst, men det är fan-service som fungerar väldigt bra🙂

Usagi Yojimbo - The Thief and the Kunoichi

Tl;dr: Mysig, inte alltför revolutionerande, med ett klart godkänt huvudnummer i The Thief and the Kunoichi.

Ett svar »

  1. Ping: Sarjakuvamulgasu: ”Usagi Yojimbo, book 30, Thieves and Spies” | Anssi Hyvärinen: Sarjikset ja muut

Kommentera

