Bone – Coda

Postat den

För att fira 25-årsjubileet av att det första numret av Bone kom ut har Jeff Smith gjort en ny serie om kusinerna: Bone – Coda. Kul, och för egen del tog jag chansen att läsa om hela Bone innan jag gav mig på den nya serien; det var länge sedan jag läste den och den är verkligen bra. Visst håller jag med om kritiken som många hade att när den efter inledningen blir mer och mer av allvarlig fantasy försvinner en del av den humoristiska charmen, men Smith är i mitt tycke nästan lika bra på fantasy som på humor så det går inte så mycket. Plus, humorn finns kvar hela vägen, även om det blir lite mindre av den varan när dramatiken ökar.

Så om huvudnumret är lika bra som någonsin, hur är det då med codan?

Well, det är en 40 sidor lång bagatell. En mycket rolig sådan dock, som utspelar sig omedelbart efter slutet på Bone, och handlar om kusinernas färd genom öknen. Slapstick, Bartleby, och en hel del Smiley Bone. Efter Smiths allvarligare serie RASL var det kul att se att han fortfarande vet hur en komedislipsten ska dras🙂

Bone - Coda

Men lite dyr är den allt. Boken innehåller förutom serien också en lång minnestext av Jeff Smith som är intressant, men det som drar ner betyget är den andra halvan som består av ett återtryck av den tidigare utgivna boken A Bone Companion, skriven av Stephen Weiner. Texten är inte precis välskriven; jag skulle kalla den pseudo-akademisk, ungefär som det blir när någon som är ett väldigt stort fan av någonting försöker skriva seriöst och kritiskt om detsamma, utan att ha kompetensen. Resultatet blir segt, ointressant, och fullständigt tomt på insikter, men däremot överflödande av namedropping av andra serier/böcker/filmer.

Tl;dr: Ett mycket roligt extrakapitel till en klassiker, tillsammans med ett helt onödigt extramaterial.

Kommentera

