Marsupilami – Vit magi

Postat den
Marsupilami – Vit magi

marsupilami-vit-magi-omslag

Premiär för mig med en långkörare bland de fransk/belgiska serierna: Marsupilami. Jag har förstås läst serier med det långsvansade djuret förut, påhittat av André Franquin för serien Spirou där marsupilami först dök upp i albumet Spirou och arvingarna, men aldrig något album i sviten uppkallad efter djuret.

Och det är synd för jag hade gärna läst de tidigaste albumen där André Franquin själv var inblandad; i den här boken, Vit magi (nummer 19 i Frankrike men det 12:e som getts ut i Sverige), är det Batem som står för teckningarna och Colman som står för manus. Orsaken är att jag är nyfiken på hur han hanterade det knepiga förhållandet att han redan i Spirou-albumet Familjen Marsupilami hade gjort ett närmast perfekt album som beskriver marsupilamins liv i djungeln. Och eftersom marsupilamin alltid skildrats som ett djur (onekligen ett smart sådant, men ändå inte med ett mänskligt intellekt) kan det nog bli svårt att komma på intressanta historier där marsupilamin har huvudrollen.

Den svårigheten märks tycker jag nog i just Vit magi: Historien handlar om trollkarlen Jahekaputh (trollkarl = scenmagiker) vars karriär inte är vad den borde vara och därför får för sig att fånga en marsupilami för att använda i sin show. Sagt och gjort beger han sig in i djungeln där han lyckas övertyga indianstammen som bor nära marsupilamins hemvist om att han är en mäktigare trollkarl än deras egen. Interfolierat med hans strapatser får vi också se glimtar från marsupilamins liv i djungeln, med tonvikt på de små barnens äventyr.

marsupilami-vit-magi

I sig skulle det här kunna fungera som intrig, men problemet är att den mest känns som omtugg av sånt jag redan sett, även utan att ha läst de tidigare albumen. Att använda marsupilamin som dragplåster har redan gjorts i Spirou-serien, och vad gäller de mer David Attenborough-lika inslagen är det mest upprepningar av saker jag sett i redan nämnda Familjen Marsupilami. Det gör att jag verkligen undrar vad de 18 tidigare albumen i serien handlat om.

Jag misstänker att den största orsaken till att jag inte är så förtjust i Vit magi är att marsupilamin känns som en alltför begränsad huvudperson: Som ett djur saknar hen utvecklingsmöjligheter, förmågan att växa och förändras. Som en bifigur gör det ingenting men som huvudperson tror jag att möjligheterna till varierade berättelser är små, eller åtminstone verkar det så av det här albumet. Men som sagt, jag borde nog läsa fler av dem för att få lite bättre känsla för hur marsupilamin fungerar som navet i historien.

Sen vet förstås både Batem och Colman hur man ska göra en allåldersserie i den typiska fransk/belgiska stilen; framförallt Batem är en veteran som varit inblandad i teckningarna för de hittills runt 30 albumen i serien. Så för den som letar efter någonting sådant kan Vit magi passa bra. Fast jag skulle nog velat att skildringen av indianerna (inklusive Jahekaputh) hade tänkts igenom lite mer, den känns, well, inte helt modern…

»

  1. Håkan / Wakuran

    Det är väl egentligen rätt oklart om Franquin ens var särskilt inblandad i de tidiga albumen, egentligen… Men han behövde ju några säljande album för sitt nystartade förlag Marsu Productions…

    Gilla

  2. Jag får nog ta och försöka leta reda på de där tidiga albumen själv och se hur de känns🙂

    Gilla

Kommentera

