Thorgalkrönikan 4: Landet Qâ

Postat den

thorgal-4-omslag

Cobolts utgivning av Thorgal i kronologiskt format tuffar vidare, och vi är nu framme vid fjärde delen av Thorgalkrönikan, en tjock rackare som innehåller hela 5 album: Landet Qâ. Skälet till tjockleken är att de fyra avslutande albumen i boken utgör en lång svit som utspelar sig i, tja, Qâ 😉

Men först några ord om det inledande albumet, nämligen Bågskyttarna. Det är ett klassiskt äventyr utan krusiduller: Thorgal råkar på avvägar och slår sig samman med en ung man (Tjall) och hans farbror (Argun), som båda två visar sig vara mästerliga bågskyttar, och tillsammans ger sig de tre ut för att delta i en bågskyttetävling. Men en fjärde person blandar sig i, Kriss från Valnor, och hon visar sig vara helt utan skrupler; så länge det går bra för henne bryr hon sig inte det minsta om andra.

Tävlingen, och efterföljande händelser, belyser de tre nya karaktärerna: Argun är en rekorderlig, bullrig och skrävlande gammal man (tänk Barney i Bernard Prince, Jimmy McClure i Blueberry, osv), Tjall är en en smula osäker ung man utan världsvana, och han är därmed ett lätt byte för Kriss intrigerande. Thorgal själv vill bara en sak: Komma hem till sin fru Aaricia och deras son Jolen.

thorgal-4-kriss

Thorgal är tvungen att lita på Kriss; verkar kul!

Snabbt berättat och inte alls dum underhållning är Bågskyttarna ändå mest en prolog till de fyra efterföljande albumen där Tjall, Arghun och Kriss alla har huvudroller, tillsammans med Thorgals familj, när handlingen flyttar till över haven till landet Qâ, en lätt maskerad version av inkariket med inslag av science fiction. För i Qâ härskar en ondskefull ”gud” med hjälp av vad som verkar vara övernaturliga krafter, och endast en annan ”gud” står emot hans försök att erövra och mörda alla kringliggande riken. Det är Kriss fel att Thorgal + familj dras in i striderna, men det visar sig att det finns kopplingar mellan Thorgal och Qâ som är avgörande för utgången av kriget…

Berättelsen är, precis som med tidigare Thorgal-album (och hoppas jag, efterföljande), väl sammanhållen i den bästa av fransk-begiska traditioner i serievärlden när det gäller äventyrsserier; det var inte en slump att jag nämnde serierna Bernard Prince & Blueberry förut eftersom det här är en serie i samma stil. Manuset är definitivt det som har högst prio och det ska helst ha en tydlig röd tråd, gärna med utvikningar närhelst det passar bäst i berättelsen, men där en tydlig början och ett tydligt slut är A och O.

Rosinskis teckningar är förstås inte oviktiga och han gör bra ifrån sig i sin realistiska stil, men den här gången får han inte chansen att sväva ut med mer fantasifulla sidor eftersom handlingen är så jordnära, jämfört med en del tidigare album. Lite synd för hans del eftersom jag gillade de sidorna hos honom, men å andra sidan är van Hammes styrka definitivt den här typen av berättelser så på det stora hela är det en fördel när Thorgal håller sig närmare realismen.

Så för den som vill ha en rejäl historia att läsa är Landet Qâ ett utmärkt val; man behöver inte ens ha läst Thorgal förut för att uppskatta boken, även om en del händelser och personer refererar till tidigare album. Den här gången saknas det texter om serien i boken, men å andra sidan finns ett tiotal sidor med Rosinskis skisser istället; jag misstänker att extra textsidor hade gjort en redan tjock bok lite väl tjock 🙂

Som avslutning, lite spridda reflektioner över den här Thorgal-utgivningen, nu när jag läst ungefär hälften av van Hamme & Rosinskis serie:

  • Den som lusläser den här bloggen kanske märker att jag inte recenserade bok 3, Vikingar och gudar, så här är mini-mini-versionen: Ett antal kortare serier om Thorgal och Aaricias barndom, plus en längre där Jolan måste brottas med problem som följer av att ha de extraordinära krafter han fötts med (ett tema som återkommer i Landet Qa). Mest bakgrund som är menat att ge mer kött på benen till de följande historierna än serier som står på sina egna ben -> köp och läs om ni gillar Thorgal och de här samlingarna, skippa annars.
  • Det har irriterat mig att jag inte riktigt kommit på vad det är för tecknare som Rosinski påminner mig om men nu tror jag att jag ringat in dem: Trots att han definitivt har likheter med samtida fransk-belgiska tecknare som Druillet & Mézières tänker jag ändå mer på en del andra tecknare, som John Ridgeway (som dock inte är lika bra på anatomi som Rosinski), Paolo ”Druuna” Serpieri, eller den tidiga José Ortiz. Det är en stil som är stel, men inte på ett dåligt sätt utan mer som om du börjar med fotorealistisk stil och sedan tar bort allt utom konturerna, för att sedan lägga till en mängd små punkter/streck.
  • Jag förstår att Thorgal varit populär när den gått i tidningen Fantomen; både van Hammes manus och Rosinskis teckningar känns väldigt passande för tidningen.
  • Och jag förstår också varför Kriss från Valnor senare fått sin egen spinoff: Helt amoraliska personer som hon är ofta intressanta att läsa om, speciellt om det visar sig att de kanske har några små glipor i rustningen trots allt… Och även om det absolut enda jag vet är just att det finns serier där hon har titelrollen så känner jag mig mycket mycket säker på att det kommer visa sig att Kriss har sådana glipor, och att de kommer ha att göra med känslor vad gäller Thorgal är inte precis en högoddsare 😉

thorgal-4-profet

»

  1. Hur gammal bör man minst vara för att uppskatta Thorgal? Är de tidiga albumen mer lämpliga för en yngre publik än de senare?

    Gilla

  2. Skulle säga att den är till för typ trettonåringar och upp

    Gilla

  3. Jag skulle säga att den nog funkar för 11, kanske t o m 10 år om det är någon som läser mycket och inte har något emot lite att bita i.

    En del våld dock; oftast inte så mycket men i Qâ-sviten en del scener med/om människooffer. Utan närgångna detaljer men suggestivt. Så handlingen är nog ok och går att följa, men hur man klarar våld är ju väldigt personligt.

    Gilla

  4. Däremot rent visuellt minns jag att jag tyckte serien var svår/trist att hänga med i när jag var liten. Den realistiska och överrenderade stilen riskerar lätt bli lite grötig. Men det är kanske olika från person till person

    Gilla

  5. Tack för svaren.

    Gilla

  6. Ping: Kriss från Valnor: Valkyriornas dom | Simon säger

  7. Ping: Kriss från Valnor: Valkyriornas dom | Serienytt.se

Kommentera

