Årskrönika 2016: Blogg-statistik

Postat den

Ytterligare ett år till ända, ytterligare ett inlägg med siffror om bloggen. En av dem är jag inte så nöjd med kan jag meddela, men tyvärr kan jag inte skylla den på slöa läsare!

Till verket:

  • Antal inlägg: 79. Lika bra att börja med siffran jag är missnöjd med, och 79 inlägg är definitivt för få. 159 stycken som det var det första året är lite för många (men å andra sidan var de klart kortare då, i genomsnitt, och inte heller lika bra IMHO 😉 ), men 100+ borde jag nog få till. Visst finns det en del skäl till det, som att jag misstänker att jag läst längre sviter (dvs fler sidor / titel) och att jag nu refererat så många serier att jag inte alltid känner för att skriva om en del titlar som inte gjort några större intryck på mig, men mest beror det nog på fritidsprogrammerande & flitigare bokläsande (inklusive en bokcirkel som gjort att jag ibland måst prioritera bok före serie…). Förhoppningsvis kommer jag nå 100+ 2017!
  • Antal kommentarer: 115. En liiiten ökning jämfört med 2015, som dock i sin tur innebar en stor dipp jämfört med 2014. Som jag sa redan då beror det nog mest på Facebook som ett alternativt kommentarsställe, så jag är nöjd med den lilla ökningen. Bra jobbat hörni!
  • Mesta refererare: Om jag bortser från sökmotorer (där Google dominerar med 95% av sökningarna) så har redan nämnda Facebook nu tagit en överlägsen ledning med mer än fyra gånger fler refereringar (hm, heter det verkligen så på svenska?) än tvåan, Bokus. Så för min del är FB tveklöst det ställe som är viktigast för direkta länkar. Sen kommer Serieforum, Serienytt, och sen Adlibris. Med andra ord, sociala länkar blandade med kommersiella, men med de förstnämnda i klar ledning. Trevligt 🙂
  • Mest lästa inlägg: Här har det hänt saker! Den här kategorin brukar domineras av gamla inlägg om klassiska serier (och Lina Neidestams Maran, förstås), men den här gången är det en stor dominans av serier som faktiskt kommit ut år 2016. Som klar etta, med det högsta antalet läsningar sedan just Marans första år, hittar vi Mannen som sköt Lucky Luke. En välförtjänt segrare som var en av årets trevligaste läsningar, och uppenbarligen någonting som intresserade andra än mig också; blandningen klassisk serie i strålande nytolkning var uppenbart lockande. Som tvåa något oväntat Stor-Jobal från Krokjala, det svenska debutalbumet av Emil Maxén; oväntat eftersom det inte var en klassisk serie. Här tror jag att FBs styrka spelade in eftersom jag vet att det var flera personer på FB som länkade till recensionen -> många klickade på delningen. Så ett tips till serieförläggare (som alla redan vet det förstås): Använd FB! Resten av topplistan ser ut som följer:
    • Peter Pan från den mörka sidan: Den här gamla recensionen från 2013 som av någon anledning blev populär förra året fortsätter att hitta läsare. Och eftersom det är en utmärkt serie av Loisel så tummen upp!
    • Linda och Valentin – Samlade äventyr 5: Årets första LoV-bok lockade som vanligt många läsare. Och jag inser just nu att jag inte skrivit om samling nr 6 ännu, har helt fallit ur minnet! Misstänker att det beror på att den för en gångs skull inte var ett recensionsexemplar; de senare har jag för stark pliktkänsla för att inte skriva om, även om det blivit lite si och så med skrivandet i år. Men jag lovar, jag ska skriva om den innan den avslutande sjunde samlingen kommer i vår 🙂
    • Tusan!!!: Ett deprimerande inlägg om usel tryckkvalité i de senaste engelska Corto Maltese-albumen; ett inlägg jag gärna sluppit skriva…
    • Sen följer fler Linda och Valentin, Moebius Det hermetiska garaget, svenska miljöserier, med mera. Två mycket tydliga trender: Den första är den redan nämnda med att det huvudsakligen är inlägg från i år, vilket jag väljer att se som ett gott betyg (och ett skäl till att jag borde skriva mer…), och det andra att förlaget Cobolts läsekrets verkar matcha den här bloggens i stor utsträckning, med tanke på att sex av de tio mest lästa inläggen är om deras serier.
  • Mesta söktermer: I år var det ännu jämnare än förra året, utan egentligen någonting som sticker ut. Överst kommer några egoboostande söktermer, nämligen ”smorkin” och ”simon säger”, och sedan, givetvis, ”mannen som sköt lucky luke”. Sen kommer i fallande skala ”framtidens arab” (en till Cobolt-titel), ”erotisk serie”, ”karl alfred”, ”erotisk”, ”erotiska serier”. Sex + internet är en ständigt lika stark kraft 😉 Men ärligt talat är det som sagt inga sökord som sticker ut i antal; även de högst upp på listan handlar inte om mycket mer än någon handfull. Dvs, förutom möjligen Mannen som sköt Lucky Luke är det ingen serie som stuckit ut i år, åtminstone inte av de jag skrivit om.
  • Oväntade/Udda söktermer: En nykomling i år som jag misstänker (och hoppas) beror på att en enstaka person försökt hitta någonting intressant om ett specialintresse är trion ”Bull balls”, ”men bull balls” och ”bull balls”; tyvärr förekommer inga sådana i den annars utomordentliga Ralf König-serien Bull’s Balls. Sen har vi söktermer som mer eller mindre slumpmässigt hamnat på mina sidor, som ”onda och goda bakterier” (gissningsvis ledande till det här inlägget), ”dungeons and dragons satan” (hit kanske?), ”rolig tecknad gris på kontoret” (jag gissar på Salvatore), ”dinosauriekött i butik” (?), och även sökningar på portugisiska kan tydligen hamna hos mig, som ”antiga crença cigana” (?, verkligen!). Och slutligen, ett hedersomnämnande till ytterligare en person med ett mycket konkret och mycket väl specificerat önskemål: ”images of ooola from alley oop in catfights”. Lycka till med nya fräscha sökningar 2017, kära internet!
  • Antal läsningar: 29053. Sist men inte minst, den kanske (för min del) intressantaste siffran. Något färre än förra året, men med tanke på läsningar via FB och färre inlägg så är jag nöjd med siffran. Och det är nog så att jag själv är den som kan påverka antalet mest av alla, så lycka till med nya fräscha inlägg 2017, Simon!
new-year-resolutions

Och i den nya fräscha andan får ni här några 7 år gamla nyårslöften; med facit i hand misstänker jag att bara ett av dem hölls…

Kommentera

