Bedräglig yta: Faith

Postat den

En mycket kort liten text idag eftersom serien den handlar om (tyvärr) inte är något vidare: Faith, en superhjälteserie som ges ut av förlaget Valiant, skriven av Jody Houser (tecknarna varierar). Huvudrollen i serien innehas av Faith Herbert, en ung kvinna som är en geek av stora mått; Joss Whedon-citaten flödar. Och så är hon förstås en superhjälte också, då under namnet Zephyr, med rätt generiska krafter (tänk Stålmannen Lite, verkar det som). Tidigare medlem i en superhjältegrupp som nu splittrats har hon när miniserien (4 delar) börjar precis flyttat till en ny stad och ett nytt jobb som reporter på en nätsajt fylld av skvaller av tvivelaktig karaktär, ofta om superhjältar.

Miniserien är för all del lite småtrevlig, där scenerna från Faiths jobb och interaktionen med hennes nya kollegor är det intressantaste, med vänskapligt (?) gnabb, allmän cynism, och gemensamheten som grundar sig i vetskapen om hur usel journalistik de bedriver. Den större historien med en utomjordisk plan att, tja, 100% ärligt har jag redan glömt bort vad det var utomjordingarna höll på med, trots att jag läste serien så sent som i helgen, är som ni förstår mycket förglömlig.

Efter den uppenbarligen framgångsrika miniserien från början av 2016 började en reguljär månadstidningen komma ut och den fortsätter ungefär i samma anda, med samma författare men där miniseriens tecknare Francis Portela ersatts av diverse andra.

Portela tecknar, medan Dalhouse/Spicer står för (brrr!) färgerna

Så med ett mycket alldagligt manus och teckningar som inte precis övertygar (Portela tecknar stelt och färgläggningen är av den ack så vanliga okänsliga och pseudorealistiska stil som förstör så många amerikanska serier, och de senare tecknarna är inte bättre de), varför provade jag ens att läsa serien, med tanke på att superhjälteserier inte är min favoritgenre?

Svaret är Jelena Kevic-Djurdjevic.

Hennes omslag till första numret av miniserien har envist dykt upp på sajter jag besöker, och i mina sociala flöden, och varje gång har jag tyckt att det sett extremt lockande ut att läsa. Kevic-Djurdevic har också gjort omslag till fler av numren och de är mycket bra de med, men det första är ändå i en klass för sig själv, och till slut tänkte jag att jag var tvungen att ge serien en chans, trots att så mycket talade emot den. Så 1. Omslag kan definitivt sälja serier, och 2. Lita aldrig på ytan, oavsett hur lockande den är!

»

  1. Det här är en serie som verkligen inte verkar det minsta bra. Tycker bättre om lite mer awesome, ex vis Glory tecknad av Sophie Campbell. Men, Faith-serien är så hatad av dom reaktionära avskummen i internets maskätna vrår att jag skulle vilja tycka om den bara för det. ”Min fiendes fiende” typ.

    Gilla

  2. Faith vill definitivt väl och jag skulle gärna tycka om den, men den är helt enkelt inte en bra serie :-/

    Gilla

  3. For the record har jag inget emot färgerna. Det är ok kontraster, och det krockar inte med teckningsstilen (som snarare verkar som gjord för en sån här färgläggning). Men visst dom är inte amazing. Dom är bara normala.

    Dialogen däremot… ält om Joss Whedon etc. Ja kanske blir jag extra orättvist kritisk just för att den här serien behöver vara så bra för att kunna hålla sig mot anti-SJW-brigaden. Om jag ser den som nåt random Valiant-skit så är den väl bara strax under par och inget speciellt att klaga på.

    Gilla

  4. (Ska dock sägas att Valiant står bakom några av dom coolaste serieglimtarna jag kan minnas från sent 80, tidigt 90. A King of Shreds & Patches (från Nintendo-Magasinet!), och Shadow Mage (som handlar om att magic kort har blivit levande på nåt sätt!??! Och det coolaste är skräpcommonet ”Syphon Soul”?!?! wtf)

    Gilla

Kommentera

