Love and Rockets v4

Postat den

Love and Rockets nummer 1, fjärde försöket

Ingen recension idag eftersom jag inte har läst dagens serier ännu, bara en knappt ett år sen brasklapp till mig själv och till andra som kan vara intresserade men kanske missat det: De tre första numren av Bröderna Hernandez Love and Rockets fjärde volym finns att köpa i välsorterade seriebutiker nära dig (hoppas jag!).

Love and Rockets är ett ständigt dåligt samvete för mig. Jag tycker riktigt bra om serierna men har sedan länge helt upphört att följa serien, även om jag fortfarande köper det mesta av den. Orsak: Den vanvettigt röriga utgivningen, parat med min egen snudd på tvångsmässiga instinkt att jag vill läsa ”allt” i samma ordning det kom ut. Den första volymen av tidningen, 50 nummer, var enkel att följa med i, men sedan började kaoset när bröderna började ge ut egna miniserier huller om buller, och oftast krävde de att man hade läst de tidigare om man skulle ha någon möjlighet att följa med i de komplicerade relationerna. Fantagraphics spädde på förvirringen i och med sina som det kändes som ständigt omstartade utgåvor av ”kompletta” samlingar.

Sen blev det en volym 2 med 20 nummer och en volym 3 med åtta, tillsammans med diverse originalalbum och några miniserier till, för att alltså nu förra hösten påbörja volym 4. Lika illa som DC & Marvels ständiga omstarter är det inte men snudd på…

Men jag tänker inte ge upp och planerar absolut att ge mig i kast med att läsa alltihop, förhoppningsvis riktigt snart nu 😀

»

  1. När jag läste rubriken hoppades jag på en fullödig recension och framförallt vägledning. För mig var nystarten med volym 4 av ”Love and Rockets” ett kärt återseende. Volym 1 med deras första berättelser från 80-talet och tidigt 90-tal gjorde starkt intryck på mig när jag läste dem först i Epix och sedan som samlingsalbum. Men det som räknas till volymerna 2 och 3 har jag inte följt alls. Att läsa Jaimes nya serier i volym 4 var som att träffa goda vänner man inte sett på väldigt länge, men Gilberts nya serier gjorde mig tyvärr förvirrad. Och om jag vill öka förvirringen så är det bara att gå till Fantagraphics www-plats och försöka reda ut hur de olika albumen hänger ihop.

    Gilla

  2. Jag har faktiskt ströläst någon Jaime-serie i v3 och de verkade riktigt bra, men Gilbert, hmmmm.

    Gilla

  3. Har ni kollat följande länk på Fantagraphics sajt? http://www.fantagraphics.com/howtoreadloveandrockets

    Jag har följt Love and Rockets sedan starten av volym två och tycker att speciellt Jaimes serier är mycket läsvärda. Det ska bli intressant att läsa recensioner här framöver.

    Gilla

  4. Jag önskar att Fantas sida om hur man ska läsa stämde men den hoppar tyvärr över en hel del, som Betos New Palomar i Ignatz-serien, hans förlängde versioner av en del andra serier som bara finns i album som inte ens nämns på sidan, B-filmsserierna, osv. Plus att jag själv har några tidigare försök från Fanta med vad som då också sades vara det som skulle bli en komplett samling av alla deras serier. Snyft.

    Gilla

  5. En av mina absoluta favoritserier (och nu menar jag endast Xaime).
    Men, jag har accepterat att jag kommer ligga långt efter. Bytte ut mina hardcovers från miniserierna för att matcha dom TPB av volume ett jag har från deras nya samlingsserie. Strax efter nyår kommer nästa del. Då kommer vi äntligen rulla förbi det jag redan läst. Dvs serier som kom ut för typ 7 år sen…!? :/

    Det sorgliga är att andra boken, the Girl from H.O.P.P.E.R.S., är seriens apex hittills. Hur ska den kunna bli lika bra igen…!?

    Gilla

  6. Alltså Return of Ti-Girls och Love Bunglers kommer komma till deras TPB-serie så småningom (efter nyår). Jag ska vänta på det. För det är den typen av HC-album som jag just sålt av och bytt ut mot TPB-erna i Love & Rockets Library (det förvirrande är att deras gamla samlingsserie också hette Love & Rockets Library).

    Gilla

  7. Angående Fantagraphics how to…-sida så nämns där främst de böcker som de (förhoppnigsvis) har tillgängliga för försäljning nu och inte äldre utgivningar där samma serier publicerats innan (och tyvärr inte heller serier utgivna på andra förlag).

    New Palomar/Ignatz-serierna finns i albumet The Children of Palomar som nämns.
    Eftersom de förlängda serierna finns i albumutgåvorna så tror jag starkt att det är samma versioner även i Library-utgåvorna som nämns överst, men jag har inte dessa och kan inte garantera det.
    B-filmsserierna listas längst ned på sidan. Dock hade det ju varit bra om de i sammanhanget hade informerat om att serien Speak of the Devil utgiven på Dark Horse har en koppling till dessa B-filmsserier. Enligt Beto i en intervju:
    ”GILBERT: Yeah, or no actually, the book Speak of the Devil is the real life version of a Fritz movie, but I don’t need to do the movie version ’cause I’ve already done the true-life one. [Laughter.]”
    Intervjulänk: http://www.tcj.com/the-gilbert-and-jaime-hernandez-interview/

    Fanta-sidan skulle dock behöva uppdateras till aktuell utgivnigsstatus och den kunde även innehålla mer information om fler serier (bl.a. serien Grip av Beto, bokutgåva på Dark Horse har ju också en koppling till Love and Rockets).

    Gilla

Kommentera

