En veckas läsning

Postat den

Jag tänkte att som lite omväxling skulle jag idag ge en liten titt bakom kulisserna och lista vad jag egentligen läser i serieväg en vecka, så därför har jag skrivit upp allting som passerat förbi mina ögon de senaste 7 dagarna. Någon/Några av dem har jag redan skrivit om eller kommer att skriva om, men det mesta jag läser blir det inga inlägg om. Antingen för att det inte passar just nu (om det till exempel är en ännu inte avslutad serie), för att jag ännu inte hunnit skriva, eller för att jag inte tycker mig ha någonting intressant att säga (kan vara både bra och dåliga serier). Så, lista med mini-kommentarer:

  • Venice: Tanighuchi-bok från Louis Vuitton där huvudpersonen spankulerar runt i Venedig och skapar akvareller. Mycket vacker men onekligen andefattig jämfört med andra serier av Taniguchi med spankulerande huvudpersoner. Eventuell recension senare.
  • Baking with Kafka: Tom Gaulds senaste samling med skämtserier från The Guardian. Givetvis rolig men en bok mycket lik fast inte riktigt lika bra som You’re All Just Jealous of My Backpack, så jag skippar nog recension.
  • Minnen från framtiden: Linda och Valentin-nostalgi, redan recenserad.
  • Nola’s Worlds: Fransk barnserie med utmärkta teckningar om en fantasifull flicka som bor i en liten stad där hon upptäcker att någonting mycket underligt pågår, där personer från sagor dyker upp i verkliga livet och där vesslorna inte är vad de borde… 400+ sidor bra underhållning som jag kanske kommer recensera beroende på tid.

Object Lesson: En till fransk barndomsskildring men mer vardagsrealistisk, om Jean-Pierre, född i Paris men nu nyinflyttad på landet. Bra och tonsäker i genren ”ung pojke upptäcker livet” med allt vad det innebär på landsbygden. Kanske recenserar tillsammans med Nola’s Worlds om jag gör ett inlägg om franska serier om barndomen.

  • Natty: Mer franskt, den här gången två album ren fantasy om en prinsessa som vägrar att gifta sig med den av föräldrarna utvalde och därför tvingas fly till stadens nedre delar och där lär känna de vanliga människorna. OK, men väldigt mycket klichéer så tji recension för denna.
  • Okheania: Ännu mer fransk fantasy, om en värld som i princip bara består av ett stort hav som egentligen är lövverken hos gigantiska träd under ytan. Cool idé, inte oävna teckningar, men rätt trött manus och ännu inte avslutad (eller åtminstone ännu inte alla delar översatta), så ingen recension.
  • Samaris: Schuiten/Peeters första bok om de obskyra städerna i nyutgåva. Snyggt tecknad, såklart, men eftersom jag  nyligen skrivit om andra album i samma svit så skippar jag den här.
  • 91:an30-åriga kriget & Skånska kriget: Recension kommer.
  • Sherman’s Lagoon/Sigges lagun & Dilbert: Tre samlingar Sigge, två Dilbert, och eftersom det är serier som jag dels redan skrivit om, dels inte själv ändrat åsikt om (se länkade recension för vad jag tycker), och dels aldrig förändras på något sätt så finns det inte mycket att tillägga!
  • Rolf Gohs – Ett tecknarliv: Tänker inte recensera den men för den intresserade innehåller den Dödens fågel, två tidiga Mystiska 2:an, och Barnkorståget.
  • Jimmy’s Bastards 1-4: Garth Ennis gör James Bond-kopia. Småkul men ännu inte avslutad och uppenbart en ren bagatell så vad gäller recension: Prognosis Negative.
  • Anna och Frogga: Redan recenserad.
  • Läderlappen – Den återuppståndne: En källarförrådsrensning uppenbarade ett antal svenska serietidningar som jag blev sugen på att läsa igen, för att se hur det kändes att läsa så klassiska superhjälteserier i deras första svenska utgåvor. Hittills har jag bara hunnit med den här, dvs första delen av fyra i Frank Millers The Dark Knight Returns, men när jag läst de övriga tre och också Väktarna 1-6 (dvs Watchmens svenska serietidningsutgåva) och Daredevil-tidningen med Frank Millers version så är det inte alls omöjligt att det blir ett inlägg om dem.
  • Little Orphan Annie 14 – Sunshine and Shadow – 1948-1950: Hade inte alls tänkt läsa den här redan; den dök upp i fredags och jag har ett antal andra böcker före i kön. Men så råkade jag slå upp första sidan och hux flux var halva boken läst. Ska vänta med resten men det är jäkligt bra historier även om de här åren inte är lika bra som det klassiska 30-talet. Recension? Nja, har skrivit om serien så många gånger redan att det nog dröjer ett tag tills nästa gång.
  • The Bloody Cardinal: Richard Salas senaste. Har inte läst klart hela men som alltid fascinerande teckningar och ett oerhört kompakt och pulpigt manus. Recension: Kanske.

En veckas serieläsning sålunda. Eftersom det bara blev en roman under tiden (visserligen en av Alastair Reynolds så den tog sin lilla tid)  så borde jag hunnit med mer serier än vanligt, men eftersom jag fastnade för en för mig ny tv-serie (The Good Place) som tog sin rundliga tid att komma ikapp med samtidigt som jag fortfarande ser om Twin Peaks första två säsonger innan jag ger mig i kast med den tredje, plus att andra serier jag följer kom med nya avsnitt, så blev det nog ungefär lika mycket serier lästa som det brukar. Fast ingenting från Japan, men där brukar det förstås bli så att om jag läser någonting så handlar det ofta om tusentals sidor så då blir det inte mycket annat läst de veckorna 🙂

Och apropå förhandstips om kommande recensioner: Jag har också läst Alack Sinner-samlingen för några veckor sedan men ännu inte skrivit något om den men det kommer garanterat, och kanske några ord om Garth Ennis Hitman-biserier med Sixpack också.

Ett svar »

  1. Ser fram mot Frank Miller inlägget Simon 🙂

    Gilla

Kommentera

