En mängd manga

Dags för ett axplock manga som jag läst senaste veckorna. Det har blivit mycket av den varan eftersom jag känt för underhållningsläsning den senaste tiden; november är inte precis den mest uppmuntrande månaden ens i vanliga fall, och i år är det t o m värre än vanligt med pandemi och annat depp :-/ Ergo, manga-läsning eftersom det dels nästan alltid garanterar en rätt hög lägstanivå, dels finns så väldigt mycket att läsa i alla herrans olika genrer och jag gillar variation. Att skriva enskilda inlägg om alla skulle inte bli av (jag tycker det känns konstigt med inlägg som bara är ett eller två stycken långt) så då får det bli en sån här massrecension istället 🙂

Sadako at the End of the World (2020) (Digital) (LuCaZ)

Sadako at the End of the World: Natsumi Koma ger oss en volym där Sadako, flickan från Ring-filmerna, poppar ut från skärmen när två flickor som möjligen är de enda överlevande efter världens undergång råkar sätta in ett videoband i en TV. Flickorna blir överlyckliga över sällskapet, Sadako själv är huvudsakligen förvirrad, varpå de ger sig ut på en road trip. En vecka lång, såklart, eftersom det är så länge man överlever efter att ha sett Sadako. En småsorgsen och ibland (o)roande berättelse som bygger på en enkel men knasig idé som håller hela serien ut, men som om den varit längre skulle känts krystad. Betyg: 😱🙂

What Did You Eat Yesterday?: Fumi Yoshinaga bjuder på hittills fjorton volymer matlagning tillsammans med ett medelålders homosexuellt par i Tokyo. Det finns hur många matlagningsmanga som helst (som Cooking Papa, 30000+ sidor och fortfarande utkommande), men den här gången är alltså twisten familjen som lagar den som består av en advokat (som inte kommit ut på sin arbetsplats) och en frisör (som kommit ut). Extremt formelstyrd där nästan varje kapitel består av 3-4 sidor intro (ofta på respektive arbetsplats), 10-12 sidor matlagning (där den som lagar maten mycket noga redogör exakt för receptet i sina tankar så att läsaren också ska kunna laga till den), 2-3 sidor ätande och kommentarer till maten (3000 sidor in alltid med positiva diton), och 2-3 sidor avslut, ofta återkopplade till introt.

Om man inte är seriöst intresserad av matlagning låter det här nog inte lockande, men jag tycker att serien är fascinerande. Jag har nog aldrig stött på en lika pragmatiskt skildring av hur det kan vara att leva i Japan, och dessutom som medelålders och homosexuell. Det finns ett lugn och en acceptans i historien som är mycket ovanlig i sin stil. Hittills har ingen som vetat om huvudpersonernas läggning varit direkt otrevlig, men små stickkommentarer och framförallt hur advokaten hanterar sin situation med sitt mycket konventionella yrka är väldigt belysande för hur hans liv är. Tillsammans med det får man också en inblick i mycket annat, som skilsmässor, begravningar, rättssystem, allt presenterat på ett lika rättframt och osentimentalt sätt. Och under de tretton år serien utkommit (utgivningstakten är alltså med japanska mått måttlig) förändras huvudpersonerna och deras vänkrets; små steg och mycket långsamt, men ändå. Jag läste serien snabbt och jag erkänner, jag skummade över åtminstone hälften av sidorna (gissa vilka?), men ser verkligen fram mot fler! Betyg: 🍚😁

My Girl: 23 år gammal får Kazama Masamune reda på att han är pappa till en ung flicka, och dessutom att flickans mamma nyss avlidit. Han bestämmer sig för att hand om henne, trots att det kommer bli svårt eftersom båda två har en hel del psykologiska trauman att reda upp: Masamune vill förstå varför hans ex-flickvän aldrig berättade något, dottern saknar sin mamma och måste nu lära känna sin pappa. Fem volymer (avslutad) med trassliga relationer känsligt beskrivna av Mizu Sahara, och för den som undrar (jag undrade och var orolig för) lyckligtvis med absolut ingenting gemensamt med Bunny Drop, en annan manga om en plötsligt ensamstående pappa.

Men med det sagt så är det inte en fullträff till serie ändå. Serien saknar det där lilla extra, den där glöden som gör att den riktigt griper tag i den. Jag tycker att det verkar som om Sahara inte riktigt bestämt sig för om hon ska göra en charmig familjeskildring med mörkare inslag, eller ett helt och hållet allvarligt drama, med resultatet att jag inte blir riktigt nöjd med vare sig humorn, charmen eller allvaret. Nästan bra, men bara nästan. Betyg: 👨‍👧😐

Talentless Nana: En åtminstone till en början som det verkar version av Battle Royal signerad Iori Furuya (teckningar) & Looseboy (manus), men här i form av en skola på en ödslig ö där diverse ungdomar med psykiska krafter uppfostras för att hjälpa mänskligheten att kämpa mot outsägligt grymma monster. I själva verket är monstren barnen som världsledarna är rädda ska utplåna de vanliga människorna, så barnen skyfflas iväg till ön och en infiltratör, den unga flickan Nana som saknar speciella krafter, skickas dit för att döda dem en efter en. Varpå följer en räcka av mer eller mindre gruvliga mord, kryddade med lite stänk av Flugornas herre bland barnen själva.

Jag var trött på den humorfria och bokstavligen våldsamt trista handlingen efter sisådär två volymer och tänkte sluta läsa, men så började serien förändras en smula när Nana knyter genuina känsloband till ett av barnen och börjar fundera på hur det egentligen är med den där skräcken för barnen. Det gör serien mycket intressantare; inte så att den plötsligt blir bra, men den blir iallafall någorlunda läsvärd om man redan spenderat en del tid med att läsa den (sunk cost fallacy fail…). Sex volymer hittills men efter volym fem byter serien upplägg igen, och jag tror jag kommer nöja mig med att ha läst de första fem volymerna ändå (sunk cost fallacy win!). Betyg: 🗡🩸😐

OK, det får räcka för idag; förhoppningsvis blir det några till imorgon (eller i övermorgon, eller …), och då kommer jag inkludera en som eventuellt kommer hamna på min lista över bästa serier jag läst 2020. Spänningen är olidlig, eller hur? 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s