The Eternaut 1969

Ha, tajming! När jag skrev om den engelska utgåvan av originalversionen av klassikern Eternauta/The Eternaut var det i mellandagarna julen 2015 och snön hade just kommit vilket jag tyckte passade förträffligt med tanke på den dödliga snön som i serien faller över Buenos Aires. Nu när jag ska skriva om den engelska utgåvan av den senare versionen av samma serie från 1969 är det återigen mellandagar och återigen (fantastiskt nog!) med snö utanför. Så vad tycker jag om serien när Alberto Breccia står för teckningarna istället för Francisco Solano López (Héctor German Oesterheld skrev manus båda gångerna)?

Tja, jag får nog säga att jag förstår varför det är originalversionen som har blivit den stora klassikern. I den nyare versionen går allting alldeles för snabbt; den långsamt malande känslan av hur obevekligt den utomjordiska invasionen slår ner allt motstånd blir inte alls lika stark när man som här klarar av allting på 50 sidor i stort format. Visserligen ofta med rikliga mängder text / sida, men ändå:

När personer dör känns det som om jag knappt ens fått veta deras namn innan de försvinner ur handlingen, och det gör det svårt att bry sig om dem. Framförallt slutet är stressat och smått obegripligt, vilket enligt det redaktionella materialet (som nog tog ungefär lika lång tid att läsa som själva serien) beror på att läsarna av tidskriften serien publicerades i inte gillade serien. Och det är en begriplig förklaring, men att det finns ett skäl till att slutet är misslyckat gör det förstås inte mindre misslyckat för mig som läsare :-/

Vad övrigt kan sägas om manuset är att det följer originalet troget, förutom den mer kompakta formen. Som det också sägs i de medföljande texterna hade Oesterheld vid den här tiden blivit mer uttalat politiskt intresserad och det märks. Jag skulle inte säga att parallellerna mellan utomjordingarna och framförallt USA är övertydliga, men visst framgår det tydligt den här gången, till skillnad från originalet som kan tolkas friare.

Bokens design är också den mycket tristare, och det framgår än tydligare om man jämför med två andra relaterade böcker också utgivna av Fantagraphics. Den ena boken är förstås originalversion som hade en suggestiv och mycket ovanlig design som framhävde klaustrofobin och ensamheten som drabbar de utsatta människorna. Den andra är Mort Cinder, också den ett samarbete mellan Breccia & Oesterheld, som hade en fantastisk taktil känsla i omslagets säreget mjuka inbundna omslag, och ett lika fantastiskt tryck som återgav Breccias illustrationer perfekt. Den här boken har ett mycket tråkigare kartongomslag som också är av den typ som omedelbart när den packats upp på grund av luftfuktighet (oavsett hur liten) omedelbart tappar formen.

Men med allt det sagt finns det en sak som är riktigt bra den här gången: Breccias teckningar. Där López teckningar var realistiska är Breccias istället närmaste abstrakta, suggestiva istället för beskrivande. Det är en njutning att se sidorna, och saker som de utomjordiska varelserna som i López version ibland kändes lite pinsamt Blixt Gordon-liknande blir i Breccias händer någonting helt annat och betydligt mer skräckinjagande.

Gurbos à la Breccia
Gurbos à la López

Så det finns egentligen bara två skäl till att köpa den här boken: Att man är nyfiken på den alternativa versionen av The Eternaut, och/eller att man vill se Breccias teckningar. Och ärligt talat är det endast det senare skälet som jag skulle rekommendera att man funderar över, för manuset är inte annorlunda på något intressant sätt, medan Breccias teckningar är väl värda en titt.

Kan köpas bl.a. här: (affiliate-länk, dvs om du köper via länken kan jag få en liten ersättning)

11 reaktioner till “The Eternaut 1969

  1. Jag har iofs bara hunnit knappt halvvägs in i Perramus, så det gläder mig att andra halvan ser bättre ut 🙂

  2. Det är sidan 25 i Perramus. En jämförelse med hur det ser ut i Fantagraphics utgåva är tyvärr inte till deras fördel.

  3. @Ingemar: Hehe, sant; det där ser knöligt ut att trycka 🙂 Men nog ser det ut som om originalet är tydligare än hur sidorna ser ut i Fantagraphics Perramus-utgåva som är väldigt murrig?

  4. Fast det är klart, ser originalen ut så här är de inte helt lätta att jobba med:

  5. Jag skulle inte säga att reproduktionen är dålig i Perramus, men den varierar i kvalitet. Andra halvan av boken ser riktigt bra ut, så där antar jag att de har haft tillgång till original. De tidiga kapitlen verkar ha använt samma källa som Fantagraphics hade tillgänglig till tidningsversionen 1991-92. Jämför man så är tidningen översvärtad, men den har med en del väldigt ljusa partier som tyvärr har försvunnit i bokversionen. Men vi blev nog lite bortskämda med den fantastiska reproduktionen i Mort Cinder.

    Härnäst kommer ”Alberto Breccia’s Dracula”, en snygg bagatell i färg som jag har i en fransk utgåva från tidigt 90-tal (”Dracula, Dracul, Vlad!, bah…”). Jag köpte den för att den är ordlös. Teckningsstilen är liknande den Breccia använde till sitt bidrag i antologin ”De mänskliga rättigheterna”.

  6. @Ingemar: Mm, jag undrar också på hur originalen såg ut. Jag tror inte reproduktion är lika bra här som i den ursnygga Mort Cinder men det är lite svårt att säga med tanke på Breccias teknik. Jag håller just på att läsa Perramus och den har samma svåravgörbara reproduktion med ännu mer svårtydliga Breccia-teckningar (som jag inte är så förtjust i…).

  7. Fick boken levererad strax före nyår (tolv dagar snabbare än utlovat; tack för det, Postnord!) och det är tråkigt att tryckeriet har fuskat med fiberriktningen på omslaget. Det brukar funka att lägga boken i press i tio år för att komma tillrätta med problemet, men onödigt är det…

    Slutet måste vara det mest uppspeedade jag någonsin läst, men Breccias teckningar ursäktar det mesta. Undrar dock om originalen verkligen finns kvar, för reproduktionen verkar vara lite sådär.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s