Kort-kort: Bourbon Island 1730

Lite ont om uppdateringar här senaste veckorna, men jag skyller på värmen som gjort mig så slö att jag knappt läst någonting alls. Och det jag hunnit läsa mellan badtillfällena har slöheten gjort att jag inte kommit mig för med att skriva. Men nu är det snudd på sub-20 grader, och därmed dags för några korta recensioner. Dagens album: Bourbon Island 1730, med teckningar av Lewis Trondheim och manus av Appollo (pseudonym för Olivier Appollodorus).

Att Trondheim tecknar efter någon annans manus är inte det vanligaste; oftast brukar rollerna vara de omvända när han samarbetar med andra. Men här är det alltså Appollo som berättar historien om ön Bourbon Island, det gamla namnet för dagens Réunion, belägen öster om Madagaskar, och några franska vetenskapare som 1730 beger sig dit för att leta efter dodon eftersom de hoppas att några exemplar kanske överlevt där.

Fast egentligen är det bara den äldre av de två som är intresserad av dodon. Den yngre, Raphael, är betydligt mer intresserad av de pirater som befinner sig på ön efter att man gått hårt åt piratverksamheten i Västindien och många pirater därför begett sig till Indiska oceanen istället. Men han har en naiv och idealiserad bild av dem, och albumets kärna är den svårgenomträngligaoch explosiva blandningen av människor på ön: Pirater, slavar, slavägare, där exempelvis tidigare idealistiska pirater (piraternas ideal var ett frihetsideal, och alla pirater var likställda, oavsett etnicitet) nu blivit väl så grymma och oempatiska plantageägare som de från Frankrike.

Jag är kluven inför det här albumet. Jag uppskattar Trondheims typiska teckningar, här i svartvitt, och en utgåva som jag antar med flit försöker ge ett gammaldags intryck med sidor som man själv måste sprätta och ett lätt gulnat papper. Enstaka scener känns också typiskt Trondheimska med sin deadpan-humor, men det här är i grunden ett dystert och allvarligt album, och mixen av Trondheims teckningar och Appollos manus fungerar inte riktigt. Jag kommer att tänka på ett annat album, Isle of 100,000 Graves, och inte för att också det är ett album om pirater, men för att det har samma problem som det här: En extremt personlig tecknare som man omedelbart känner igen, parat med ett manus som har en del likheter med de historier som tecknaren vanligtvis skapar, men som ändå är fel, alltför allvarligt och rått för att passa med teckningarna.

Allt som allt är Bourbon Island 1730 definitivt intressant, och att se Trondheims teckningar gör mig alltid glad, men manuset känns fel. Det finns definitivt en intressant historia här, med fascinerande människoöden, men så fort det känns som att det skulle kunna bränna till på riktigt slinker berättelsen iväg åt något annat håll, och jag får snopet nöja mig med det nöje som Trondheim erbjuder.

PS. Albumet kom ut 2009 på förlaget First Second som då huvudsakligen satsade på översatte europeiska serier och serier både riktade till vuxna och till barn. Nuförtiden är de mer renodlat intresserade av unga läsare, och de ger ut en hel del originalserier. Det mesta av det de ger ut håller en riktigt hög kvalité, men jag saknar ändå lite deras utgivning av serier som Bourbon Island 1730. Som tyvärr numera är utgången från förlaget, så det blir att leta på bibliotek/begagnatmarknaden för de som är nyfikna :-/

2 reaktioner till “Kort-kort: Bourbon Island 1730

  1. Jag vet, Graves poppade upp i huvudet så fort jag funderade på vad jag skulle skriva och det som inte fungerade i serien 😁

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s