Vilseledande reklam (lyckligtvis)

Det här var inte alls vad jag trodde. När jag var och handlade i veckan fick jag syn på en liten nyutkommen bok på NBM, Miss Don’t Touch Me, skriven av Hubert, tecknad av Kerascoët. Låt se:

  • Samma format som NBMs Astronauts of the Future, Isaac the Pirate, Ordinary Victories, med flera utgåvor, dvs två franska album i ett
  • Från några i samma gäng som de tidigare nämnda (Kerascoët har tecknat ett antal Donjon-böcker tidigare)
  • Baksidan tyder på att det är en lättsam serie med en lätt fransk erotisk touch (”…she ends up hired into a luxury house of call-girls. She even becomes quite good at certain lascivious practices while still remaining a virgin!”)
  • Teckningarna ser självklart bra ut (jag gillar verkligen Sfar/Blain/Kerascoët-stilen, med skruffiga streck men samtidigt väldigt charmigt)

Ergo, givet köp. Men när jag börjar läsa märker jag efterhand att det är någonting helt annat som pågår; trots att ytan ger sken av att det är lättsam underhållning är det en mycket mörk historia som utspelar sig. Bordellen Blanche hamnar på är visserligen flott, men det finns ingenting nostalgiskt eller pikant i skildringen av den. De som jobbar där är misstänksamma, missunsamma, och miserabla, och Blanche blir trakasserad av dem utan egentlig anledning. Och även om baksidestexten är helt korrekt i att Blanche gör ett ”bra” jobb finns det ingenting erotiskt eller lockande i det: Hon blir husets mistress för de kunder som vill ha en sådan, och eftersom Blanche hatar jobbet och kunderna blir hon uppskattad för sin behandling av dem.

Seriemördandet i boken är inte heller skildrad på något lockande eller egentligen spännande sätt, utan morden är enbart råa och vedervärdiga, liksom skildringarna av vardagslivet för de prostituerade på bordellen. Allt presenterat med urcharmiga teckningar som lindrigt talat bryter totalt mot handlingen.

Jag är inte säker på att historien håller i de ytterligare böcker som getts ut i Frankrike (två till finns), speciellt som den här bokens handling är helt avslutad, men jag är riktigt glad att jag läst den här. Jag gillar överraskningar!

3 reaktioner till “Vilseledande reklam (lyckligtvis)

Lämna en kommentar