Alice in Kyoto Forest

Tokyopop är ett förlag som jag länge var svag för. De startade i slutet av 90-talet under vad jag skulle säga är andra vågen för manga i USA, dvs under den första riktiga mangaboomen. Innan dess var mangautgivningen mer av en nisch där (då) små förlag som Viz gav ut översättningar men det var inga stora försäljningsframgångar att prata om, och utgåvorna försökte oftast efterlikna de ”vanliga” amerikanska; jag skrev lite om det apropå olika utgåvor av Lum, så jag ska inte repetera det här igen. När Tokyopop fick upp farten hade marknaden ändrat sig: Det handlade huvudsakligen om att ge ut serierna direkt i albumformat istället för i tidningar, böckerna var billigare och med enklare papper än t ex Viz tidigare försök, och sidorna spegelvändes inte längre.

Det var ett mycket framgångsrikt recept för Tokyopop som licensierade och gav ut oerhört mycket manga under några år. Kvalitén var det lite sisådär med, både vad gällde innehållet och det redaktionella arbetet; vissa titlar hade tur och fick redaktörer + översättare som gjorde ett utmärkt jobb, vissa kunde se ut som om det satts samman och översatts av klumpiga amatörer. Men sålde gjorde de, och om jag kollar i min egen bokhylla har jag 212 böcker från dem, alla inköpta under några få år, med topptitlar som GTO, Planetes, Parasyte med flera.

Men sen kom kraschen efter att alltför mycket manga översatts till engelska, och Tokyopop drabbades hårt av flera anledningar. Dels förstås den vikande marknaden, men framför allt för att de japanska förlagen förstått att det kanske fanns pengar ändå i att sälja manga i USA, varpå Tokyopop förlorade licensen för flera av sina bästsäljare; för vissa titlar innebar det att utgivningen upphörde mitt i en serie (och ja, jag är fortfarande putt över att jag nog aldrig kommer att få se den avslutande Dragon Voice v11 på engelska…). Förlaget försökte klara sig genom att ge ut originalmanga, dvs serier gjorda i mangastil från andra länder, diverse mindre titlar från Japan som man kunde få licensrättigheter till, med mera, men kostymen hade music alldeles för stor och kraschen var oundviklig, och sen försvann Tokyopop i praktiken från scenen.

Men de senaste åren, under den nuvarande mangaboomen, har Tokyopo börja ge ut lite serier igen. Som en gammal läsare av deras serier har jag försökt ha lite koll på dem, och att ge deras serier en chans. Sorgligt nog har det ändå känts som om de fortfarande är där de slutade: Ett litet förlag som ack så gärna skulle ge ut de stora kommersiella titlarna, men som får nöja sig med de som går att få tag på. Vissa nischer har de satsat på, som ärligt talat halvdana yaoi-serier, Disney-manga som Lilo & Stitch och (som alla andra förlag) en aldrig sinande ström av isekai-titlar.

Eller så blir det serier som dagens, Alice in Kyoto Forest av Haruki Niwa (teckningar) & Mai Mochiduki (manus), en två volymer lång serie som mixar lite isekai med en huvudperson från vår värld som plötsligt finner sig i en annan parallell värld med Alice i Underlandet och talande djur. Det tar ett tag innan Alice förstår att det Kyoto hon återvänt till är ett annat Kyoto, och att det antagligen har någonting att göra med den underliga pojken hon träffat som liten i en närliggande skog, och som nu visar sig vara prins i detta alternativa Kyoto. Vi får oss tillhanda några udda varelser, några elakingar med inte helt uppenbara planer, och en eventuell dubbelgångare till prinsen.

Med andra ord, på bara två volymer ska en ny värld beskrivas, en drös karaktärer presenteras, en handling med en hel del grenar (intriger, dubbelgångare, hemliga identiteter, vandring mellan världar) avklaras, och det fungerar inte alls. Jag vet inte om serien var tänkt att bli längre men tvingades avslutas i förtid, men den stressade känslan finns där redan från början. I slutändan är det serien i sig själv som inte är bra, och tyvärr är det utmärkande för de allra flesta serier från Tokyopop: Det känns som en serie som ges ut mer för att manga har sålt och då kanske någon kommer köpa den här också, och för att rättigheterna gick att få tag på. Det vill säga, ungefär som de serier Tokyopop gav ut innan deras utgivning upphörde förra gången. Tyvärr 😕

Kan köpas bl.a. här:

Lämna en kommentar