Den mörka sidan

Den mörka sidan - Omslag

Den mörka sidan är en i raden av försök att göra vad man skulle kunna kalla en  västerländsk manga och för en gångs skull ett lyckat sådant. Manusförfattaren Sylvain Runbergs (som också står bakom bland annat den trevliga sf-serien Orbital) berättelse om ett alldeles vanligt japanskt kontor med alldeles vanliga arbetare undviker exotiseringen som man ser alldeles för ofta när västerlänningar ska skildra Japan; det här är bara en berättelse om en man, Satoshi, och en kvinna, Mayumi, som jobbar tillsammans och som dessutom har en hemlig affär, mannens äktenskap till trots. Att det hela utspelar sig i Japan betyder bara att vissa detaljer är annorlunda mot exempelvis Sverige (som en del kontorsrutiner, boendeformer osv), men inte att människorna skildras som underliga, främmande, bitvis oförståeliga.

Och det är väldigt skönt för jag är rejält trött på alla filmer/böcker/serier som är så otroligt förtjusta i att framhålla just det exotiska; det känns som om många tar chansen eftersom Japan är ett välmående samhälle och därför behöver man inte (enligt viss logik) bekymra sig om hur människorna där framställs utan man kan vara hur fördomsfull som helst…

Ok, tillbaka till serien efter det lilla sociologiska utfallet/gnället!

Att jag kallar serien för ”västerländsk manga” beror inte på att den utspelar sig i Japan utan istället på hur annorlunda presentationen är. Det märks mest i de många helt ordlösa sidorna och det lugna tempot. Den här boken på 156 sidor har en handling som skulle kunna sammanfattas på sisådär två meningar och det menar jag som beröm eftersom det är mycket avkopplande med det lugna tempot. Och även om det inte händer mycket på ytan så försiggår det en hel del under densamma, där förutom relationen mellan Satoshi och Maymui även den förres relation till sin fru och dotter och den senares med sina skilda föräldrar står i centrum. Framför allt gillar jag Satoshi som karaktär: Han är hittills (det här är första boken av två där den avslutande delen kommer på svenska i vår) en rätt svårförståelig men komplex och otroheten till trots positivt skildrad människa. Det ska bli intressant att se vad som händer i nästa bok.

Olivier Martin står för teckningarna som också förtjänar beröm. De svartvita blyerts- och tusch-teckningarna (tror jag, jag är inte så bra på att identifiera tekniker) är mjuka men precisa och mycket stämningsfulla. Martin är också skicklig på att ge uttryck för små inre känsloväxlingar vilket behövs, med tanke på den sparsamma texten.

Den mörka sidan - Tyst

Sammanfattningsvis är Den mörka sidan en ovanlig mix av franska och japanska influenser som klarar av balansgången med den äran som jag är glad för att förlaget Ordbilder översatt till svenska. Då och då kommer jag att tänka på Jiro Taniguchis serier och det är enligt mig ett högt betyg men det slutgiltiga omdömet får vänta tills dess att avslutningen kommit ut. Jag ser fram emot det 🙂

8 reaktioner till “Den mörka sidan

  1. Jag är också nyfiken på vad hans chefen egentligen sa till honom när han (dvs chefen) var så uppriven och grät; det är absolut någonting som inte är riktigt som det verkar.

  2. Jag ser också mycket fram emot nästa del – det blir spännande att komma närmare vemdenne mystiske, ärrade man egentligen är…

  3. Manfra var ett roligt ord, har inte hört det förut 🙂

    Jag har ärligt talat inte varit så imponerad Boilets Nya manga. Hans serier känns exotiserande och han var faktiskt en av dem jag tänkte på när jag skrev i recensionen att jag är hjärtinnerligt trött på hur en del västerländska konstnärer skildrar Japan. Grrr, typ!

  4. Jag tror man i Frankrike använder begreppen ”manfra” eller ”franga” för ”fransk manga”, men då handlar det nog ofta mest om teckningsstilen. Sen så tror jag det var Frederic Boilet som myntade begreppet ”La nouvelle manga” (trots att man vanligtvis givit manga en maskulinform, ”Le manga”) som mer skulle handla om en sammansmältning av olika berättartraditioner och -tekniker.

  5. Låter spännande! Och egentligen kanske inte oväntat, med tanke på titeln som hittills är lite svår att se orsaken till 🙂

  6. Du kommer märka i andra boken (det finns några ledtrådar om det i första boken men de är rätt subtila) att allt inte är som det verkar vara.

Lämna en kommentar