Trondheimsk vardag, take 3

Det är dags för en ny samling av serier från Lewis Trondheims blogg, Little Nothings, den här gången med namnet Uneasy Happiness. Vi får följa Trondheim på resor till bland annat Fiji och Barcelona, men framförallt får vi följa Trondheim själv i hans små vardagsfunderingar och minimala äventyr.

När jag skrev om den andra boken i serien, The Prisoner Syndrome, så konstaterade jag att jag hade haft fel när jag tidigare varit tämligen njugg i min kritik av serien, och det är bara att erkänna igen att jag hade fel när jag skrev om den första boken: Det går inte att göra en dag-för-dag-bloggserie bättre än så här.

Teckningarna är suveräna i sin spontanitet och fräschör, och manuset är lika imponerande det med sin omedelbarhet.

Som synes är jag våldsamt förtjust i Little Nothings men eftersom det här är tredje boken så kan jag inte säga mycket mer än jag redan sagt. Ett litet tillägg kan jag göra: Det verkar som om NBM (förlaget som ger ut serien på engelska) numera också lägger ut översättningen via RSS här. Det är inte en dagsaktuell översättning av det franska originalet; i skrivande stund är inläggen tagna från början av just Uneasy Happiness så om man vill spara pengar kan man prenumerera på RSS-feeden. Man missar förstås nöjet att läsa en stor chunk serier tryckt på trevligt pappar, men å andra sidan får man en trevlig liten överraskning i sin nyhetsläsare då och då 😉

4 reaktioner till “Trondheimsk vardag, take 3

  1. Har något gammalt nummer av Nimrod jag hittade på rea, någonstans. Trondheim är skön.

    F.ö. ser det ut som översättaren haft bråttom här vad gäller det franska uttrycket ”lui” (som kan betyda både ”honom” och ”henne”) om det inte är en expedit med jävligt deffade bröst.

  2. Det är lite knepigt att rekommendera en enda bok av Trondheim; det mesta han gjort är underbara bagateller, så det finns ingen enskild bok som är Boken. Men jag tycker att Slalom, på svenska från Komika, är en utmärkt bok att starta med. Om du gillar den så har Fantagraphics gett ut två böcker till i samma serie (Kanino/Mcconey/Lapinot, svensk/engelsk/fransk titel på serien) som fortfarande går att få tag på.

    Om du råkar få tag på några exemplar av Fantagraphics tidning The Nimrod så är du att gratulera; bara Trondheim i svartvitt, med riktigt bra urval.

  3. Hm. Jag läste Trondheim för länge sen men slutade av nån obegriplig anledning. Bara av att se de små ”klipp” du visar här blir jag sugen igen. Var ska man börja om man inte läst Trondeim sen, säg, 2000-01?

Lämna en kommentar