Smått & Gott: Söndagssidor, volym 2

Gasoline Alley Sundays 2

Dark Horse fick ur sig samlingsvolym nummer 2 av både Gasoline Alley och Alley Oops söndagssidor väldigt snabbt; det var knappt att jag hann läsa volym 1 av respektive serie innan den andra dök upp känns det som. Därför är det lite oroväckande att volym 3 inte blivit utannonserad för någon av dem. Det kan vara så enkelt att de vill avvakta för att se hur böckerna säljer vilket är förståeligt, men jag hoppas verkligen att framförallt Gasoline Alley fortsätter att komma ut eftersom det är en väldigt underhållande serie 🙂

Hur som, några ord om mina känslor efter att ha läst de här böckerna med:

  • Alley Oop är fortfarande rätt seg, med alltför enkel handling
  • Foozys rimmande blir inte mer uthärdligt med tiden
  • I de sista fem sidorna av Alley Oop-boken dyker tidsmaskinen äntligen upp, så när (om?) nästa bok dyker upp finns det hopp om roligare läsning
  • Gasoline Alley är en fantastiskt trevlig serie: Den är charmig/rolig/vardaglig/fantasifull i en underbar blandning
  • Det ska bli spännande att se söndagssidorna i nästa bok, när Walt och Phyllis har gift sig; i den här boken har episoderna antingen Skeezix i ensam huvudroll eller tillsammans med Walt och jag undrar om det kommer fortsätta så
  • Om Alley Oop var lite trög att komma igenom tog däremot Gasoline Alley slut alldeles för snabbt; jag saknade serien så mycket att jag nu börjat läsa om dagsseriesamlingarna från början (de är också hur trevliga som helst, synd bara att Drawn & Quarterly inte kunnat hitta bättre förlagor*)
  • Både böckerna är otroligt inbjudande att sitta och bläddra i, med det stora formatet och de färgglada sidorna

Som sagt, nu återstår bara att se om Dark Horse fortsätter med samlingarna; tummar hålls (och en av dem lite hårdare)!

 

*: Drawn & Quarterly är extremt noga med design och utformning av sina böcker, men när jag känner mig cynisk misstänker jag ibland att deras nostalgi förblindar dem en smula. Se på deras John Stanley-böcker till exempel, vars yttre design visserligen är genomtänkt men som knappast lär locka några läsare som inte redan vet vad det är för serier och gillar dem, och vars inre i alltför hög grad försöker frammana en nostalgisk känsla av att läsa gamla serier istället för att på bästa sätt presentera bra serier. Ibland finns det skäl för att använda gulnat papper och icke-retuscherade scans av originalserierna eftersom det kan bli alltför grällt och okänsligt med kritvitt papper när färgerna aldrig varit avsedda för det, men här går man till överdrift. Och på samma sätt undrar jag om inte den icke-existerande retuscheringen av Gasoline Alleys dagsstrippar kan bero på att man snarast velat understödja intrycket av att det här är lämningar från en svunnen era. Seth (som designat GA-böckerna) har ju flera gånger visat att för honom är nostalgin viktigare än de faktiska serierna, som hans design av Fantagraphics Snobben/Peanuts-böcker som är betydligt mer nedtonad och dyster än serien själv, eller när han i ett långt förord till just en av John Stanley-böckerna (Thirteen, Going on Eighteen) visar att han inte ens har läst samlingen han skriver om när han ger helt felaktiga uppgifter om serien; jag misstänker att han snarare skriver om serien som han minns den än som den faktiska serie det är.

6 reaktioner till “Smått & Gott: Söndagssidor, volym 2

  1. Jo, den där gula färgen är ibland alldeles för stark. Jag har själv precis läst klart tredje volymen och just börjat på fjärde i min omläsning och trycket till trots är det en underbart trevlig serie 🙂

  2. Själv har jag retat mig oerhört på att tryckeriet inte har kunnat hålla den gula färgen jämn i D & Q-utgåvorna (pappret som dagsstripparna trycks på är vitt, den gula ”pappers”-färgen är tryckt). I åtminstone de två första volymerna var det ett klart problem som störde min läsning. Walt before Slkeezix var nog bättre i det hänseendet. Härnäst tänker jag läsa del 3 av dagsstripparna.

    Utöver detta kan jag bara hålla med om söndsgsutgåvan av Gasoline Alley. Volym två är lika fantastisk som den första. En ren njutning att läsa.

    Och jag håller tummarna för att det blir en fortsättning. Om inget annat funkar får de väl ta till Kickstarter (det har ju t o m Last Gasp gjort nu…)!

  3. Det är tydligen inte bara jag som kan vara lite cynisk när det gäller D&Q tydligen 😉

    Jag gillar förlaget, inte tu tal om annat, men det gör inte alltid rätt…

  4. Dom vänder sig till folk som tycker om att inbilla sig att dom själva är smarta. Så som jag själv på typ högstadiet, jag skulle ha älskat D&Q.

Lämna en kommentar